De moderne ontdekkingsreiziger verkent niet de aarde, niet het zonnestelsel of het sterrenstelsel, maar de grenzen van het menselijk voorstellingsvermogen. Hij heeft daar ook goede redenen toe, want de omstandigheden op aarde zijn dermate naargeestig, en het bestaan is zo ondoorgrondelijk, dat wie tegen de keer in op het goede hoopt voor de mens, en behept is met een levendige, nieuwsgierige geest, geen andere keus heeft dan op zoek te gaan naar nieuwe hoogten en verten.
Waarom zou er voorbij -of misschien zelfs aan- de grens van ons verstand, waar de omstandigheden ondoorzichtig worden, geen domein te vinden zijn dat ander licht werpt op ons bestaan. Als ons verstand onvolkomen is, en zich van de werkelijkheid -dientengevolge- slechts gebrekkige voorstellingen kan maken, dan is er buiten dat wat voorstelbaar is een wereld die -voor ons- onvoorstelbaar is en buiten dat wat mogelijk is -voor ons- een wereld die onmogelijk is.
Het is overigens de vraag of wij iets kunnen aanvangen met een wereld die onvoorstelbaar en zelf onmogelijk is. Want uit de aard der zaak is duidelijk dat ons verstand, op buitengewone voorstellingen, die zelfs het onmogelijke toelaten, geen greep heeft.
Het is een eenvoudige optelsom dat als ons verstand beperkt is en er grenzen zijn aan ons voorstellingsvermogen, we de wereld in twee domeinen moeten snijden, namelijk een domein waar het verstand zich wel een voorstelling van kan maken en een domein waar het verstand zich geen voorstelling van kan maken. Anders dan bij een landschap dat inmiddels deels is verkend, en dat mettertijd geheel in kaart zal worden gebracht, kan een mens het onvoorstelbare en onmogelijke, niet doorkruisen, bestuderen en beschrijven. Het onvoorstelbare is een terra incognito, voor eeuwig ontoegankelijk. Tenzij een buitengewoon krachtige denkmachine, in de verre toekomst, het onvoorstelbare aan ons voorstelbaar maakt.
De vraag of wij een verstand hebben dat de gehele werkelijkheid in kaart kan brengen, is bepalend voor de vraag of je het 'atheïsme' kunt rechtvaardigen: over een landschap, immers, dat slechts deels is onderzocht, kun je uit de aard der zaak geen absolute uitspraak doen. Je kunt wel onverschillig staan tegenover de gedachte dat God bestaat, en zelfs afkerig, maar een dergelijke houding brengt slechts een opinie tot uitdrukking- en opinies, alhoewel onmisbaar voor het individu om goed te kunnen functioneren, zijn vlinderlicht en leggen geen gewicht in de schaal.
De vraag of je het atheïsme kunt rechtvaardigen is dan ook geheel afhankelijk van de vraag of ons verstand al dan niet krachtig genoeg is om de werkelijkheid geheel in kaart te brengen.
Het is echter redelijker om in een of andere zin religieus te zijn dan atheist: immers, de kans dat wij, gegeven onze evolutionaire en tamelijk willekeurige, doelloze ontwikkeling, een verstand hebben dat de werkelijkheid geheel in kaart kan brengen, is tamelijk laag.
7 opmerkingen:
Fysica en metafysica
De fysica stelt vanuit een kikvorsperspectief slimme vragen over de nabije natuur. Metaforisch uitgedrukt, de fysica is bijziend. Maar in de beperking is zij toch wel een meestertje.
De metafysica probeert uit een wijds vogelperspectief intelligente vragen te stellen over de gehele, wellicht oneindige, werkelijkheid. En hierbij is het de grote vraag of op metafysische vragen wel antwoorden zijn te geven. Zelfs de vraag of de werkelijkheid in haar geheel oneindig is, wordt door sommigen gezien als niet te beantwoorden.
Antwoorden op natuurkundige vragen dien je te testen op hun logisch en ook empirisch gehalte. Komen de antwoorden overeen met de empirische gegeven? Kunnen sterren wel ontploffen? Zien we ergens ontploffende sterren?
Antwoorden op metafysische vragen dien je vooral te testen op hun logisch gehalte. Is het logisch dat de werkelijkheid eindig is? Of is de hypothese dat de werkelijkheid eindig is, toch een soort contradictie?
De godsvraag is geen natuurkundige vraag maar een metafysische vraag. En die vraag houdt onder meer in: is het logisch dat er een entiteit is aan wie de rest van de werkelijkheid is onderworpen? Of is de hypothese dat zo'n entiteit bestaat, een soortement contradictie?
Maar er is nog een metafysische vraag: hoe waar is de basale logica? De basale logica heeft als axioma: gij zult niet contradictoir redeneren want er zijn geen contradictoire feiten. Een prachtig axioma, zeker. Maar hoe dat axioma te onderbouwen? Of kunnen we haar niet onderbouwen? Zou het toch mogelijk zijn dat er contradictoire feiten bestaan als zijnde transcendente feiten, die mysterieus uitstijgen boven onze gewone wereld van niet-contradictoire feiten? Zou er toch achter de schermen van de contradictieloze natuur een contradictoire bovennatuurlijke God bestaan? Maar hoe dat te beredeneren? Of moeten we hier onze redeneringen in het vriesvak stoppen?
Overigens, een contradictoire God is minder gek dan het lijkt. God wordt niet alleen gedefinieerd als Almacht maar ook als Geest. Welnu, als we kijken naar onze geest, dan zien we een geest die in staat is tot het debiteren van contradicties. Welnu, de goddelijke Geest overtreft onze geest en is dus in staat tot nog meer contradicties. Gods Geest is aldus de perfecte contradictoire geest. Dat "aldus" echter is twijfelachtig want "aldus" is een term uit de logica en geldt wellicht niet aangaande Gods Geest.
Logos en logica. Logos, Woord, synoniem voor de bijbelgod. Logos in strijd met logica. Gods wegen zijn ondoorgrondelijk, contradictoir en niet altijd aangenaam.
Maar als er twijfels zijn omtrent het axioma van de basale logica, zou je dan ook geen twijfels kunnen hebben omtrent die eerdere twijfels? Is een agnosticisme omtrent dat axioma niet verstandiger?
RV,
[De metafysica probeert uit een wijds vogelperspectief intelligente vragen te stellen over de gehele, wellicht oneindige, werkelijkheid.]
Ik vind het nogal pretentieus hier de woorden 'wijds' en 'intelligent' te gebruiken.
Ik zou zeggen dat metafysica noodgedwongen aan de oppervlakte moet blijven omdat daarin met metafysica nog geen krasje gemaakt kon worden.
De vraag is of metafysca wel zo'n intelligente bezigheid is.
Wie zei ook weer "Insanity is doing the same thing over and over and expecting different results”?
Misschien graaft de fysica niet erg diep maar gebleken is dat die hier en daar door dat oppervlak heen wisr te breken.
Beste Bert
Ik schreef: probeert. En ik schreef: op intelligente wijze. Dat laatste kun je zien als: op bescheiden, zelfreflecterende wijze. Metafysica is vooral een bescheiden poging en geen pretentieuze poeha. Alhoewel dat in het verleden wel anders was. Ik stel dus een kritische metafysica voor van vooral vragen. Zo'n metafysica staat haaks op ouderwetse dogmatische metafysica.
Overigens hanteren fysici ook een soort metafysica, zij het zeer impliciet. En dat is geen aanval maar een vaststelling. Ook fysici hanteren een soortement wereldbeeld, zij het een open wereldbeeld. Ook fysici gaan uit van basale vooronderstellingen. Kan ook niet anders.
Maar maak je maar geen zorgen. Ik wil de fysica echt niet afschaffen. Integendeel. Ik zie de filosofie vooral als een dienstmaagd van de wetenschap, van alle wetenschappen, vooral van de psychologie. In mijn optiek dient de filosofie vooral het menselijk denken te belichten en dus ook het wetenschappelijk denken. Reflecteren over onze geest, dus ook over onze wetenschappelijke hypotheses en over onze door hypotheses gestuurde waarneming.
Dus filosofie denkt na over allerlei basale concepten zoals "tijd", "hypothese" en ook "God". Prima toch?
Nogmaals, niks mis met de fysica. Maar ook niks mis met de filosofie mits zij kritisch en analytisch is en niet dogmatisch. Filosofie is geen gesloten leerstelsel maar een open poging te leren reflecteren.
Wanneer kwam jij eigenlijk in aanraking met de filosofie? Ik heb zo het idee dat jouw eerste contacten ermee niet zo gunstig verliepen? Ben je teveel gestuit op poeha? Op slap geleuter?
Jan Auke
"de grenzen van het menselijk voorstellingsvermogen"
Ik vind de essays op jouw site interessant, helaas komt het niet tot een dialoog. Dat vind ik wel jammer. Maar ik heb er begrip voor, je hebt het druk.
Het probleem voor mij is dat je teveel aansluit bij algemene opvattingen en (dus voor mij althans) te weinig jouw uitgangspunten ter discussie stelt.
Wil je graag dat we uitputtend redeneren, dan is dat eigenlijk het probleem.
Mijn uitgangspunten zijn voor jou slechts meningen, en jouw verwijzen naar "de wetenschap" is voor mij ook een mening. Daar heb je vaak op gewezen: iedereen heeft een wereldbeschouwing die "in beton is gegoten" en na vele jaren zijn wij nog steeds slaven van ons wereldbeeld.
Jouw huidig essay kleed ik uit tot "de grenzen van het menselijk voorstellingsvermogen". Ik parkeer opvattingen of meningen over "het denken", het "logisch denken" het verschil tussen "mind" en "verstand" en "brein". Vooral het verschil tussen materialistisch (op grond van de substantie: zijnden, ontologie) en het idealisme (op grond van de waarnemendheid, geest of bewustzijn). Dat doe ik om niet in een eindeloos pennengevecht te komen.
Pas als ik slechts een klein onderdeel neem kunnen we een dialoog aangaan, als je zou willen. Anders kost het teveel tijd. Uitgangspunt: ik neem verhalen, dat iets tonen. Dat wat getoond wordt is niet logisch bewijzen, dat kan je aanvoelen. De vraag bij logische redeneringen is: gaat die gekozen logica wel op in het domein van het narratief. Dus niet gaat de logica wel op in het "(logisch) wereldbeeld van mijzelf (bijvoorbeeld de wetenschappelijke fysica)" om daarna de logica in het narratief te verwerpen omdat die niet uit dezelfde tegeltjes gesloten denksysteem komen als je zelf hebt. Het gaat nu ten slotte over de grenzen van het menselijk voorstellingsvermogen, dan gaan we niet praten of de tegeltjes wel van de goede kleur zijn.
Ik vertel niet zelf: ik verwijs naar bestaande verhalen en films. Ze zijn ontstaan uit het "menselijk voorstellingsvermogen".Of... "geschouwd" en opgeschreven. Tijd als ervaring in tijdlussen of parallelle werelden. Deze keer zonder Mc Taggert. hihi.
De film: "Groundhog day". Het boek "De ontdekking van de hemel" van Harry Mulisch. De film: "The True Man Show", "The Matrix", Vele films over tijdreizen. De film "Stardust".
JanR je schreef: "Als ons verstand onvolkomen is, en zich van de werkelijkheid -dientengevolge- slechts gebrekkige voorstellingen kan maken, dan is er buiten dat wat voorstelbaar is een wereld die -voor ons- onvoorstelbaar is en buiten dat wat mogelijk is -voor ons- een wereld die onmogelijk is."
Een "mening" die ik gehoord heb: Alles wat de menselijke geest zich wel kan voorstellen kan werkelijkheid worden. Als dat zo is, dan hoeven we ons niet druk te maken wat voor ons niet voorstelbaar er zijn genoeg werelden als je aanvoelt wat de verhalen waar ik mee aankom ons te vertellen hebben.
Je schreef eerder:
Het is, kortom, niet zozeer het wetenschappelijk onderzoek op zich dat 'botst' met religie, maar het idee dat de werkelijkheid een onveranderlijke structuur heeft.
En dat is pas 'echt' een 'diep' idee.
Dat 'diepe' idee van een niet onveranderlijke structuur, tovert echt vele werkelijkheden. Als je ergens in gelooft dan wordt het werkelijk. Neem het placebo-effect of een architect die vanuit zijn geest (voorstellingsvermogen) een huis gaat realiseren. Voor velen is helaas de chronologische tijd als een lengte eenheid die zoals Einstein heeft bedacht. Dat leidt wetenschappelijk gezien tot een theoretisch stilstaand blokuniversum zonder de ervaring van heden, verleden en toekomst.
Ik heb het boek besteld van Quantum, de oerknal en God, je schreef dat het uitgaat van een veranderlijk substraat (als ik het goed onthouden heb) ik ben benieuwd.
Met vriendelijke groet van JanD
RV,
Iedereen die nadenkt over wat hij aan het doen is is een filosoof.
Wat je dan doet is nagaan of er wat nieuws te proberen is.
Of dit wel of niet lukt maakt weinig uit want in beide gevallen denk je verder met de kennis daarvan. Echter, als het lukt om dat nieuwe ook in praktijk te brengen dan is dat onweerlegbare wetenschap geworden. In het andere geval zou het net zo goed alleen maar poeha of slap geleuter kunnen zijn zoals jij suggereerde.
Feitelijk ben je als filosoof nog steeds spelend aan het leren zoals kinderen dat van nature doen. Het is jammer als mensen daarmee stoppen of het niet nodig vinden dat iets ook werkelijk geprobeerd wordt want dan stagneert het vergaren van wetenschappelijk verantwoorde kennis.
Wat zou Einsteins algemene relativiteistheorie waard geweest zijn als die niet experimenteel bevestigd kon worden?
Dat realiseerde hij zich blijkbaar ook want hij schreef "Dit is de gelukkigste dag van mijn leven" aan zijn vriend Arthur Eddington na de bevestiging van zijn theorie in 1919.
Hier meer over filosofie en wetenschap.
Beste Bert
Speels nadenken over basale concepten zoals "wetenschap", "waar", "geest", "ik" en noem maar op is een voornaam element van filosoferen. Voeg daarbij de logica en je komt al heel ver in de filosofie. En je komt nog verder als je probeert enige samenhang tussen de basale begrippen aan te brengen.
En natuurlijk is experimentele bevestiging van wetenschappelijke hypotheses van belang. Als ik beweer dat er Romeinen omstreeks het jaar 100 in Nederland waren, dan dien ik wel archeologische vondsten te overleggen. Anders leuter ik uit mijn nek. Maar fort Vechten bij Utrecht en Bunnik bevestigt het één en ander.
Ook geschiedskunde is echte wetenschap. Ik zou wetenschap niet willen beperken tot natuurwetenschap. En psychologie is, afgezien van heel veel pseudopsychologie zoals die van Jung, ook echte wetenschap. Filosofie zou je kunnen zien als zoiets als algemene wetenschap. Het nadeel is dan wel dat filosofie verzandt in algemeenheden en te weinig oog heeft voor het concrete gedifferentieerde. Maar filosofie die dat weer nederig erkent, komt heel ver.
RV,
Filosofie is een aardig tijdverdrijf maar eigenlijk vindt ik deze manier van voorstellen veel leuker. Da's nogal logisch, vind ik.
Dit heb ik gemaakt voor Wikipedia als OpaPiloot in 2013. In die tijd maakte ik kennis met "De lachende theoloog", de voorloper van "Wider utsjoch".
Een reactie posten