woensdag 15 juli 2020

De overeenkomst tussen de vele religies

Mensen hebben vaak een onjuist oordeel over de dingen en ze behouden hun onjuiste oordeel totdat ze zich in het onderwerp gaan verdiepen. Ik vrees dat iets soortgelijks beslist geldt voor religie. Mensen hebben maar weinig oog voor de functie en bruikbaarheid van religie. 

Keith Ward, een beroemd religiewetenschapper uit Oxford (inmiddels met emeritaat) heeft zich beijverd om te laten zien dat religies in de praktijk niet sterk van elkaar verschillen; integendeel, er zijn meer overeenkomsten dan verschillen.

In dit stukje tekst -beschouw het als een 'opwarmertje' om de nieuwsgierigheid te wekken- is te lezen dat religies, zeker waar het over de vraag gaat wie de mens is en hoe de mens moet leven, sterk met elkaar overeenstemmen.


6 opmerkingen:

Rolf zei

Kijk Jan-Auke, dat noem ik nou to the point !

groet,

Rolf

JanD zei

JanR

Aafje zei: 13 juli 2020 om 23:06 in Een ethische wereld (1.0)

[Over religie. ......Het kan m.i. niet anders dan dat aan religies religieuze, mystieke en transcendente ervaringen ten grondslag liggen. Dit zijn ervaringen die begrepen en gevoeld worden 'boven' de denkcapaciteiten van de mens uit, bv net zoals liefde ervaren kan worden zonder dat er taal en rationaliteit aan te pas komt.]

Aafje heeft het hier dus over "De overeenkomst tussen de vele religies". Dat ligt volgens mij op één lijn met de opvatting van Rudolf Otto: "dat zonder die numineuze ervaringen er überhaupt niet gesproken kan worden van religie". De mening van Aafje ligt volgens mij ook op één lijn met de filosofie van Ulrich Libbrecht.

Keith Ward, zegt volgens jou: "Er zijn meer overeenkomsten dan verschillen." Dan heeft hij volgens mij wel gelijk. Maar ik vraag me dan af of hij het wel zo voelt zoals ik het voel.

Hij bekijkt het als een rationalistische wetenschapper die in Jezus en een christelijke god gelooft. Hij zet zich af tegen de fundamentalistische christenen en materialisten. hum hum. Dit stukje op de wikipedia (als het waar is) vind ik in zijn nadeel spreken als het gaat over zijn inzicht in de overeenkomst tussen de vele religies.

"I am a born-again Christian. I can give a precise day when Christ came to me and began to transform my life with his power and love. He did not make me a saint. But he did make me a forgiven sinner, liberated and renewed, touched by divine power and given the immense gift of an intimate sense of the personal presence of God. I have no difficulty in saying that I wholeheartedly accept Jesus as my personal Lord and Saviour."

Nogal eenzijdig en egocentrisch vind ik.

Hij heeft over "de Bijbel". Heeft hij ervaringen met het oosterse denken zoals Otto en Libbrecht?

In dat stukje wat je gefotografeerd hebt zie ik een negatief wereldbeeld, in de notie van het dualisme van de material world dat "inherent onbevredigend is". Dat mag van mij, maar het geldt niet voor al de religies volgens mij. Ik heb de indruk dat hij de religies van de buitenkant beoordeelt, zoals jij doelgericht teleologisch op nut gericht. Maar niet in overeenstemming met wat Otto en Aafje proberen duidelijk te maken.

Met vriendelijke groet van JanD

Aafje zei

JanD,
'I am a born-again Christian. I can give a precise day when Christ came to me and began to transform my life with his power and love.' en .....' touched by divine power and given the immense gift of an intimate sense of the personal presence of God.'
Ik zie dat anders dan eenzijdig en egocentrisch. Als je zo'n ervaring overkomt ('an intimate sense of the personal presence of God'), besef je m.i. juist dat alles dat je daarmee ontvangt, ervaart, niet alleen jou geldt, maar met en in jou, ieder mens... De liefde die je op die manier ervaren hebt, zul je ook niet opgesloten (kunnen) houden in je zelf.
De 'vorm' waarin je een dergelijke ervaring ontvangen hebt - via Jezus, Allah of geheel beeldloos -, is van ondergeschikt belang. Van groter belang is de intensiteit waarmee het je geraakt heeft en wat het met je gedaan heeft.
De waarachtigheid van een dergelijke ervaring toont zich vanzelf.

Egbert zei

@JanR: Om een Babylonische spraakverwarring te voorkomen zou je dientengevolge nog eens inhoudelijk willen reageren op mijn post van 15-7 (15:28).

JanD zet het e.e.a. misschien wat op scherp maar heeft ergens ook wel weer een punt, maar zo had jij het inderdaad niet gesteld.

Jammer dat er dan weer van alles wordt bijgesleept want religieuze/mystieke ervaringen was niet het oorspronkelijke topic.

Beland je daar vervolgens weer in.

Wil jij echt iets bijzonders ervaren JanD, neem dan maar wat ayahuasca

Op deze wijze gaat het trouwens steeds meer richting G @ W:)









JanD zet misschien het e.e.a. misschien wat sterk aan maar heeft ook wel weer een punt.

JanD zei

Aafje

Ja daar heb je gelijk in, ik liep te hard van stapel. Maar... het resultaat daarvan zal dan zijn zoals je zegt: de waarachtigheid van een dergelijke ervaring toont zich vanzelf.

Dan heb ik moeite met zoals ik schreef: "Hij zet zich af tegen de fundamentalistische christenen en materialisten." Ik moet toegeven: dat doe ik ook wel. Hoewel ik een uitzondering maak voor Bert.

Ik knapte af op de veralgemenisering van zijn opvatting zoals in de gefotografeerde tekst:
" They all see the material world, as it is now constituted, as inherently unsatisfactory. They all propose some better, or truer, form of existence, which can be attained through religious practice. And they all construe that practice in terms of a rather ascetic or disciplined attitude to the material world, and the cultivation of conscious states of bliss, wisdom, and compassion. They all seek liberation from selfish greed, and experience of a selfless and blissful state or condition.

Ik schrijf dat maar toe aan zijn rationele vertaling in zijn reeds bestaand wereldbeeld van "streven naar een betere wereld". Ik zie de wereld niet: "They all see the material world, as it is now constituted, as inherently unsatisfactory." Het is wel een nuance verschil, want de voorwaarde is wel zoals hij schrijft: "liberation from selfish greed, and experience of a selfless and blissful state or condition". Zolang je daar naar zoekt blijft de materiële wereld inherently unsatisfactory. Dus je dient niet te zoeken, of een doel te hebben.

Sorry, ik ben geen heilige, Aafje.

Groet van JanD

Aafje zei

JanD (15 juli 2020 om 17:23), Ik denk dat ik de tekst 'They all'... etc. anders begrijp dan jij. Iemand die volkomen tevreden is met elke dag alleen maar aardappelen op zijn menu, zal nooit de behoefte hebben om bv eens rijst te proeven. Pas als je ontevreden bent met die eeuwige aardappelen op je bord, ga je op zoek naar iets anders.
Het kan ook gebeuren dat pas als je doodziek wordt van het eenzijdige menu, het een noodzaak voor je wordt om op zoek te gaan naar ander voedsel.
Als je volkomen tevreden bent met de materiële wereld zoals die zich 'plat' aan je voordoet, als je er alleen maar de materiële waarde van of in ziet, zul je niet de behoefte hebben om je af te vragen of er misschien 'nog meer' is op geestelijk gebied of qua bewustzijn. Je hebt immers genoeg aan de materie zoals je die ziet en er gebruik van maakt.
Een religieuze kijk op het leven kan je het gevoel of de herkenning geven dat je in contact komt met een diepere waarheid. Dat voelt voor mij in elk geval 'beter'. :-)