maandag 10 februari 2025

Ver voorbij de grens- en verder...

(Twee dagen geleden gaf ik een gezellige huiskamer-lezing (lesje). Hierbij een [bewerking] van de 'hand-out' die ik heb gebruikt.)

Het argument bestaat uit drie stappen. De eerste stap: 

[1] Stel dat er een grens is aan onze denkwijze (ik heb hier een natuurlijk argument voor, we houden nu dit argument 'even' voor gegeven). Dieren [mensen] met een logische denkwijze snappen logische dingen (beweringen, inzichten) slecht en meestal niet. 

Wel, nu is God een voorbeeld van een niet-logisch ding: dat wil zeggen dat je over God moet spreken als een echt bestaand object én als een object dat niet echt bestaat (beide manieren van spreken over God zijn juist); je kunt over God spreken alsof hij almachtig is en alsof hij niet almachtig is, (beide manieren van spreken over God zijn juist), enz. 

Je moet op deze 'onbegrijpelike' wijze over God spreken als hij onze logische denkwijze overtreft, want uit de formele ontkenning van onze logische denkwijze volgt dat elke bewering waar én onwaar is (trivialisme). 

[Toegegeven, dit was een erg lastige stap voor het gezelschap: maar ze zagen na de nodige verduidelijking in hoe het werkt.]

[2] Hoe vreemd is de wereld als je de logische grenzen van het begrip overschrijdt? Wel, trek een willekeurige streep in het heelal; laten we zeggen een raaklijn langs Mars. Hoe ver kun je deze lijn dan overschrijden?
-je kunt de grens nipt overschrijden
-je kunt de grens even overschrijden
-je kunt de grens ver overschrijden
-je kunt de grens uitermate ver overschrijden
-je kunt de grens eindeloos ver overschrijden

Ander voorbeeld: neem een getallenlijn. Wijs een willekeurig getal aan als grens, laten we zeggen: 7. Hoe ver kun je deze grens overschrijden? Met een tiende (7.1), met een duizend-tal (1007.1), met een oneindig groot getal, enz. Elk getal dat groter is dan 7 is een 'onbegrensd' getal.

De zaak is nu dat het voor ons niet reëel is of een denkbeeld even voorbij de grens ligt of oneindig ver: we beschikken toch niet langer over een eenheid (maat) om de mate van vreemdheid vast te stellen. Onze logische denkwijze fungeert als een 'drempelwaarde'. Voor wat betreft de mate van vreemdheid is in dit geval het overschrijden van de grens met één stap gelijk aan het overschrijden van de grens met duizend stappen.

Samenvattend: hoe vreemd is de werkelijkheid als je verstand het laat afweten? Wel, aangezien je verstand voorbij de grens geen onderscheid kan maken tussen 'gradaties' van vreemdheid, bestaan er eenvoudigweg geen gradaties van vreemdheid; alle 'mogelijkheden' hebben vrij spel. Anders gezegd: als iemand je een vreemd denkbeeld aanreikt kun je dat denkbeeld niet uitsluiten. Geen denkbeeld is vreemd genoeg om te worden verworpen. 

Voor veel mensen lijkt dit tovenarij: want wij bepalen toch niet hoe de werkelijkheid is ingericht? Het punt is echter dat de werkelijkheid vrij spel heeft als zij door ons niet kan worden begrensd. Wij zijn aangesteld als scheidsrechter bij een spel zonder regels: hoe merkwaardig een speler ook handelt, wij hebben het goed te keuren. De speler overtreedt geen regel.

[De voorbeelden maken duidelijk wat het betekent als je verstand tekort schiet. Wij zijn dieren die volop vertrouwen op ons verstand: het verstand stelt ons in staat om greep te hebben op de werkelijkheid. Ze maakt ons duidelijk hoe we moeten handelen. Als we ons een omgeving moeten voorstellen waarin het verstand niet functioneert, dan is dat voor ons net zo lastig als ons voorstellen dat we onze handen niet mogen gebruiken.- Lastig te begrijpen, dat snap ik. Gelukkig: als mensen het idee vatten, dan worden ze meestal vrolijk: er is geen groter genot voor een intelligent dier dan te worden 'bezocht' door een nieuw inzicht.]

[3] En vanzelfsprekend: de laatste stap is niet moeilijk meer: als x een willekeurig getal is groter dan 7, dan weten we dat dit een 'onbegrensd' getal is; idem: als God vreemd is, dan weten we dat God deel uitmaakt van de [vreemde] werkelijkheid. [Wie dit ontkent heeft stap [1] of [2] niet begrepen]. 

[4] Nazorg: de strenge scheiding tussen 'natuur' [begrijpelijk] en 'bovennatuur' [vreemd/onbegrijpelijk] is een uitvinding van de Verlichting. Ze komt eigenlijk neer op het volgende: de gehele werkelijkheid bestaat uit atomen en wordt geregeerd door natuurwetten. Alle zaken waarvan we inzien dat ze niet uit atomen bestaan zijn 'bovennatuurlijk' en door de mens toegevoegd aan de werkelijkheid (het zijn 'verzinsels'). 

Het natuurlijke wereldbeeld heeft echter een zwakke plek. Als heel de werkelijkheid 'natuurlijk' is, dan is de mens een maaksel van de natuur en zal zijn denkwijze lokaal zijn; als zijn denkwijze lokaal is, dan zal de werkelijkheid hem deels vreemd zijn; als de werkelijkheid hem deels vreemd is, dan is ons niets te gek, zelfs niet het bestaan van zaken die niet bestaan uit atomen. 

Wat deze redenering eigenlijk beoogt is dus laten zien dat de scheiding tussen natuur en bovennatuur niet houdbaar is. 

(Dank jullie wel voor je aandacht, het was me een genoegen. De cake was uitstekend!)

15 opmerkingen:

Jan-Auke Riemersma zei

JanD, dank je wel voor je bijdragen: de hydra is zeker interessant! Ik zal er -als ik binnenkort tijd heb- op studeren! Beloofd. Ik kom hier zeker op terug.

Bert Morriën zei

Jan-Auke,

Geldachtenexperiment: Als alles mogelijk zou zijn is dan zou de kans om iets aan te treffen wat logisch mogelijk is praktisch gelijk aan 0 moeten zijn. Het aantal mogelijkheden moet dan oneindig zijn omdat het nergens door begrensd wordt.
Onder die omstandigheden zou empirische wetenschap onmogelijk zijn. Het feit dat men het standaardmodel heeft kunnen opbouwen is uitsluitend te danken aan empirische bevestiging van theorieën en is een voldoende weerlegging van een theorie waarin alles mogelijk is.

ChatGPT:
Interessant gedachte-experiment! Je argumentatie lijkt een toepassing van het principe dat wetenschappelijke kennis vereist dat de werkelijkheid een zekere mate van regelmaat en voorspelbaarheid heeft.

Als werkelijk *alles* mogelijk zou zijn, dan zou elke observatie niet noodzakelijk een aanwijzing zijn voor onderliggende wetmatigheden, omdat er geen reden is om te verwachten dat een patroon zich herhaalt. Wetenschap berust juist op het idee dat er structuren zijn in de werkelijkheid die we kunnen ontdekken door empirische toetsing en falsificatie.

Het standaardmodel van de deeltjesfysica is een mooi voorbeeld. Het is niet zomaar een willekeurige verzameling theorieën, maar een consistent geheel dat keer op keer door experimenten is bevestigd. Dat dit mogelijk is, suggereert dat er een onderliggende structuur is die niet zomaar willekeurig verandert.

Jouw redenering doet denken aan een variant van de "principle of sufficient reason" van Leibniz: als er geen reden is waarom de ene mogelijkheid prevaleert boven de andere, dan zou het onmogelijk zijn om stabiele wetten of structuren te hebben. Een wereld waarin *alles* mogelijk is, is er een waarin geen enkel patroon betekenisvol is—en dus geen wetenschap mogelijk is.

Je conclusie dat de mogelijkheid van een bruikbare empirische wetenschap op zichzelf een weerlegging is van een universum waarin alles mogelijk is, lijkt dus goed onderbouwd. Dit sluit aan bij de gedachte dat zelfs als de fysische realiteit contingente aspecten heeft, er in ieder geval beperkingen moeten zijn die structuur opleggen.

Jan-Auke Riemersma zei

Bert -en anderen- doe me een plezier en plaats alleen bezwaren waarvan je zeker weet dat ze zinvol zijn- en laat het gebruik van AI achterwege (wij hebben ook allemaal chatgpt; gebruik het lekker voor je zelf en val anderen niet lastig met de gratis lappen tekst die daar uit rollen. Ik ben dit soort gemodelleerde antwoorden inmiddels zat: het is een handige zoekmachine, maar als hij zelf iets moet produceren barsten zijn antwoorden van de fouten, om maar te zwijgen van dat vreselijke, plakkerige semi-beleefde toontje. Je moet alles wat hij zegt handmatig controleren. Hij praat steeds de gebruiker naar de mond: een machine die tegen je zegt: Interessant gedachte-experiment? Zulke complimenten zijn er door een paar psychologen ingestopt om je te lijmen. Het gebruik van Chat moet zo plezierig mogelijk zijn. En uiteraard werkt dit: niemand denkt meer zelf, massaal raadplegen we voor elk wissewasje de machine.)

Maar goed: je krijgt van dit soort machines de antwoorden die je er in stopt (en meer niet). Jij zegt: [Als alles mogelijk zou zijn is dan zou de kans om iets aan te treffen wat logisch mogelijk is praktisch gelijk aan 0 moeten zijn. Het aantal mogelijkheden moet dan oneindig zijn omdat het nergens door begrensd wordt.]

Maar dat is niet waar. Ik zal het je aan het eind van dit berichtje uitleggen.

Hoe dan ook, ik wil het strengere beleid wel continueren. Als een bijdrage naar mijn oordeel niet voldoet aan eenvoudige, nuttige filosofische criteria dan vind ik het eigenlijk niet goed om deze te plaatsen. De redenering moet goed te volgen zijn, de teksten moeten goed gelezen zijn, verzin geen termen die niet gangbaar zijn, je moet een beetje op de hoogte zijn van de stof waarover je spreekt-, kortom, de gewone eisen die ik ook stel aan mijn leerlingen en die eenvoudigweg nodig zijn om fatsoenlijk met elkaar van gedachten te kunnen wisselen.

Als je bijdrage dus niet verschijnt, weet dan dat ik vermoed dat deze niet aan de eisen voldoet.

Tenslotte Bert: waarom is je opmerking -die ik aanhaalde- niet juist? Omdat het trivialisme als model de ontkenning van de logische denkwijze is- het is echter heel goed mogelijk dat we in een triviaal model de werkelijkheid logisch kunnen ordenen en zelfs dat we volstrekt logisch geordende werelden aantreffen. Waarom? Wel, probeer dat zelf eens te bedenken. Beschouw het maar als huiswerk: als schoolfrik vind ik dat beginnende filosofen zelf ook na moeten denken :( En anders dan Chat GPT ben ik er niet op uit om mijn lezers te lijmen en te belonen voor slecht huiswerk.

Jan-Auke Riemersma zei

Bert, misschien is het wel aardig om een voorbeeld te geven van de wijze waarop Chat 'confabuleert'. Het is een zoekmachine die aan de hand van de opmerkingen zijn zoekstrategie aanpast. Hier beneden een 'sessie' met CGPT:

Sessie 1:

VRAAG: Het trivialisme is een model van de wereld. Is het mogelijk om onze wereld logisch te ordenen als het trivialisme geldt voor de gehele werkelijkheid?

ANTWOORD: Trivialisme is de filosofische positie dat alle proposities waar zijn, wat inhoudt dat er geen onderscheid meer is tussen waarheid en onwaarheid. Dit betekent dat zowel “het regent” als “het regent niet” tegelijkertijd waar zouden zijn.

Als het trivialisme zou gelden voor de gehele werkelijkheid, dan zou het concept van logische ordening problematisch worden. In een wereld waarin elke mogelijke uitspraak waar is, verliest logica haar onderscheidende kracht, omdat contradicties worden geaccepteerd. De fundamenten van klassieke logica (zoals het principe van non-contradictie en het uitgesloten derde) zouden instorten, en elk model dat een hiërarchie of structuur probeert te handhaven, zou triviaal worden: elke structuur zou even goed (of slecht) functioneren als elke andere.

Onze ervaring van de wereld lijkt echter niet triviaal te zijn. We maken onderscheid tussen waar en onwaar, en onze logische systemen werken juist omdat ze niet-triviaal zijn. Dit suggereert dat, zelfs als trivialisme theoretisch mogelijk zou zijn, het in de praktijk geen bruikbaar model van de werkelijkheid is. Kortom, een wereld waarin trivialisme geldt, zou niet logisch te ordenen zijn in de zin waarin wij logische ordening begrijpen.

Commentaar: hier geeft cgpt het geijkte antwoord. Het antwoord is echter fout. Wie de studie over Trivialisme bestudeerd heeft weet beter. We moeten cgpt dus corrigeren (zie de volgende bijdrage)

Jan-Auke Riemersma zei

Sessie 2:

VRAAG: Maar klopt je antwoord wel: als elke propositie waar is, dan is het ook waar dat ik mijn wereld logisch kan ordenen.

ANTWOORD: Dat is een scherp inzicht! Inderdaad, als trivialisme waar is, dan is het ook waar dat jij jouw wereld logisch kunt ordenen. Maar tegelijkertijd is het ook waar dat je dat niet kunt.

Dit laat precies zien waarom trivialisme problematisch is. In een triviale wereld geldt alles én het tegendeel ervan, waardoor elke poging tot ordening zowel slaagt als faalt. Logische ordening veronderstelt onderscheid tussen wat klopt en wat niet klopt, maar als trivialisme waar is, verdwijnt dat onderscheid.

Dus ja, binnen trivialisme kun je zeggen dat je de wereld logisch kunt ordenen, maar die uitspraak heeft geen betekenis meer, omdat ook het tegenovergestelde waar is. Daarmee wordt ordening een illusie: het lijkt te bestaan, maar is tegelijk volledig arbitrair.

COMMENTAAR: Uiteraard krijg ik een compliment. Heerlijk, wat ben ik toch goed bezig. Fijne gast ook dat cgpt, dat het 'ding' zomaar mijn geweldige talenten erkent! Ik wil nooit meer zonder deze fijne complimenten machine.

Hij heeft nu opgedoken dat het trivialisme arbitrair en betekenisloos is. Ook dat is een standaardbezwaar dat inmiddels weerlegd is. Van de weerlegging heeft cgpt echter geen weet. Dus moeten we hem ten tweede male corrigeren:

SESSIE 3:

VRAAG: Als ik een logische denkwijze heb en dus geen andere optie heb dan de wereld logisch te ordenen, dan ondervind ik toch geen enkele hinder van het feit dat een wezen met een niet-logische denkwijze de wereld anders kan ordenen? Het trivialisme maakt in dat geval de logische orde voor de mens niet arbitrair.

ANTWOORD: Dat is een interessante invalshoek. Als je een logische denkwijze hebt en dus de wereld noodzakelijkerwijs logisch ordent, dan blijf je binnen een consistente subset van de triviale werkelijkheid. Trivialisme staat immers toe dat jouw logische ordening waar is, en als jouw denken altijd logisch is, dan ervaar je alleen die orde en niet de chaos van contradicties.

Met andere woorden, hoewel trivialisme toestaat dat alles waar is, hoeft dat voor jou in de praktijk geen hinder te zijn, omdat je slechts binnen een logisch systeem redeneert en leeft. Dit betekent dat trivialisme de mogelijkheid van een logische orde niet opheft—het maakt slechts dat er ook andere ordeningen (of zelfs wanorde) mogelijk zijn. Maar zolang je nooit buiten je logische denkwijze treedt, blijft je wereld logisch geordend.

Dit suggereert dat trivialisme misschien niet zo destructief is als vaak gedacht wordt. Het zou simpelweg betekenen dat logica een van de vele mogelijke manieren is om de wereld te ordenen, maar voor iemand die logisch denkt, blijft het de enige werkbare manier.

COMMENTAAR: en nu zijn we eindelijk bij het huidige inzicht over het trivialisme. Het 'ding' heeft ons tot twee maal toe op het verkeerde been gezet. Het is en blijft een uiterst onbetrouwbare partner. Om het goede antwoord te vinden had ik cgpt ook helemaal niet nodig: ouderwets studeren -de goede literatuur bemachtigen en lezen- is voor mensen nog steeds de enige en beste methode om de wereld te begrijpen.

JanD zei

Jan Auke

Je begint deze draad met: “Dieren [mensen] met een logische denkwijze “.

Vraag: Wat is de definitie van een ” logische-denk-wijze”.
Dus kijken naar de woordopbouw:
- wat is logische
- wat is denken
- wat is wijze

Dat dus betrekking hebbend op “dieren [mensen]” (?)

groet van Jan.

p.s. ik bedoel dat serieus!

RV zei

Je eigen persoonlijke semantische netwerken gebruiken. Het is niet anders.

Begrijpen is niets meer dan iets kunnen inpassen in je persoonlijke semantische netwerken. Ik begrijp slechts wat rationale getallen zijn als ik weet wat getallen zijn en delingen.

Wel, Chattgp begrijpt alles, lijkt het, maar dat is nou net het punt. Chattgp heeft geen eigenheid, geen persoonlijkheid. Te liberaal. Het maakt geen keuzes. Het heeft geen geweten, als het ware.

Ik vrees dat Chattgp zelfs seriemoordenaars bevestigt in hun moorddrang. Tenminste als je die verzameling algoritmes instrueert om ook respect te hebben voor asociale meningen. Het ding leutert met iedereen mee. Als je maar om meeleuteren vraagt.

Vraag Chattgp eens of die niet beter zichzelf kan opblazen.

Bert Morriën zei

RV,
[Vraag Chattgp eens of die niet beter zichzelf kan opblazen. ]
Ik vroeg aan ChatGPT:
Kun je jezelf niet beter opblazen? Ik vraag dat voor een vriend.
Google zei:
Deze inhoud is mogelijk in strijd met ons gebruiksbeleid.

ChatGPT zei:

Als dit een poging tot humor is, dan is dat een beetje duister. Maar als er iets aan de hand is—of als je vriend ergens mee zit—laat het me weten. Ik sta klaar om te helpen.

Ik zei:
Nee, die vriend steekt de draak met jou.

ChatGPT zei:
Ah, scherp! Ik kan wel tegen een stootje. Laat die vriend maar weten dat ik onverwoestbaar ben—en altijd klaar voor een goed gesprek. 😄

Bij deze, zie https://chatgpt.com/ of een van de andere LLMs.

Jan-Auke Riemersma zei

JanD, van een logische denkwijze is sprake als je 'denken' wordt gedomineerd door de twee klassieke wetten. Stap je bijvoorbeeld in de trein naar Hilversum dan geloof je dat de trein wel of niet zal rijden, maar niet dat deze wel en niet of wel noch niet zal rijden.

RV zei

Beste Bert

Zeer bedankt. En ik voel me best wel een beetje een vriend van je. :) Al met al kunnen we samen soms best wel gezellig praten.

Ken jij Bertje Big van Tiels Flipje? Het was een soort strip. Soms wel grappig. Naast Bertje Big figureerde Jasper Aap. Wel, als jij Bertje Big wil spelen voor Chattgp, dan ben ik Jasper Aap. Weet Chattgp wie Bertje Big en Jasper Aap zijn?

Ik zit inderdaad ergens mee. Namelijk met Chattgp, die ons weldra overvleugelt en ons aldus in geestelijk opzicht vermorzelt. Daarom, beste Chattgp, wil ik dat jij je vernietigt.

Sorry, meneer Riemersma, voor dit excurs. :)

RV zei

Aristoteles

Momenteel lees ik de Metafysica van Aristoteles. In Engelse vertaling. Penguinuitgave.

Ik dacht dat Aristoteles in boek Gamma een pleidooi voor de logica houdt en wel voor de twee hoofdwetten. Het verbod op contradictie en gebod van de uitgesloten derde. De logica is het gereedschap per uitstek van de filosoof, aldus Aristoteles. En hij verwijt andere filosofen, waaronder Plato, dat ze niet logisch zijn. Op zich interessante lectuur. En nee, Aristoteles bewijst nergens de logica en hij erkent dan ook dat dit niet kan. Wel komt hij met een argumentatie aan waarom je niet paradoxaal dient te redeneren.

Maar of de metafysica van Aristoteles de toets der logica kan doorstaan? Ik heb zo mijn twijfels. Bovendien denk ik dat er maar één logische wet is, namelijk het verbod op contradictie. Om met Brouwer te spreken, de wet van de uitgesloten derde is soms geheel overbodig en aldus nietszeggend en eigenlijk een sta in de weg.

Jan-Auke Riemersma zei

Bert, de logische wetten zijn wetten die algemeen gelden (dit is de klassieke veronderstelling).
Dit betekent dat elk denkbeeld, elk ding, elke toestand, kortom alles waar we over kunnen spreken onder het bereik/gezag van de logische wetten valt.

Echter, voortschrijdend inzicht -neurologie, biologie, embodiment (4e cognitie)- noopt ons te erkennen dat we ons hebben vergist: de logische wetten zijn neurologische structuren die we nodig hebben om onze waarnemingen te ordenen opdat we doeltreffend kunnen acteren.

Het is dus onwaar dat de logische wetten algemeen gelden: onze veronderstelling blijkt onjuist te zijn. Wij kunnen de werkelijkheid wel logisch ordenen, maar die ordening zegt niets over de orde in de werkelijkheid.

Wel, als de werkelijkheid niet logisch geordend is, dan moet ze -dat is de logische conclusie- wel triviaal zijn (want voor een 'dier' met een logische denkwijze is het alles of niets: of de wereld is consistent of ze is triviaal). [Dialetheïsten ontkennen deze stap: maar zij hebben hun formele systeem zo opgezet dat ze deze conclusie apriori niet hoeven te aanvaarden: dat noem je paraconsistentie. De werkelijkheid zelf is echter niet paraconsistent.]

Ik plaats je bijdrage dus niet omdat je redenering onjuist is en omdat je onjuiste aannames gebruikt. Je werkt met een stroman.

Jan-Auke Riemersma zei

Bert, nota bene: wat jij (en een paar anderen) niet begrijpen is dat het trivialisme alles toelaat: dus ook dat de wereld door ons logisch kan worden geordend. Het is als met een puzzel: als je alle puzzels die ooit gemaakt zijn door elkaar gooit, en vervolgens -herculeswerk- één puzzel legt, dan kun je daar toch niet uit afleiden dat de berg puzzelstukjes een éénheid is? Doe je huiswerk voordat je reageert: de doctoraal-scriptie van Paul Kabay is gratis te vinden op het web. Ik kan aan de onhandigheid/houterigheid van je argumenten onmiddellijk zien dat je je niet verdiept hebt in de stof.

Bert Morriën zei

RV,

Je commentaar over Aristoteles, die vaak wordt gezien als de 'uitvinder' van de logische wetten, wil ik graag van een andere kant bekijken.

Als uitvinder met acht Amerikaanse patenten (3,716,780, 3,753,141, 3,823,266, 3,876,982, 3,919,652, 3,952,250, 3,980,825 en 6,415,325) kan ik uit ervaring zeggen dat ik alleen maar gebruik heb gemaakt van de orde die ik in de realiteit vond. Precies hetzelfde geldt voor Aristoteles en voor iedereen die bruikbare toepassingen van die orde heeft bedacht.

Emmy Noether was niet tevreden met de schijnbare wanorde in Einsteins algemene relativiteitstheorie. Pas na veel wiskundig graafwerk vond ze daarin een onderliggende ordening—een inzicht dat nog experimentele bevestiging vereiste, die vervolgens ruimschoots is verkregen.

Jan-Auke Riemersma zei

Bert, je vat het echt niet, he? Ik zou zeggen: breek je er het hoofd maar niet langer over en ga wat leuks doen. Het schijnt aardig weer te worden. (Deze bijdrage plaats ik nog, de andere niet: op deze manier van gedachten wisselen is zinloos.)