Het was donker in het zaaltje - er werd zelfs gerookt, althans ik meende (het was een vage geur, vermoedelijk van achter het toneel) sigarettenrook te ruiken.
Ik kan het me allemaal niet meer scherp herinneren. Mijn geheugen slaat wat indrukken op, maar houdt het verband tussen gebeurtenissen over het algemeen slecht vast.
Op uitnodiging van een collega had ik het kleine theater bezocht. De voorstelling -het spijt me- vond ik niet werkelijk amusant. De grappen van 'staande komedianten' zijn niet aan mij besteed. Het is van amerikaanse snit, het staat me tegen.
Eén lied echter, gezongen door twee pronte dames, die hun 'pronte' voorkomen met nadruk etaleerden, vond ik zeer de moeite waard. Ik was er zelfs door begeesterd. Ik was echter te verlegen om, na afloop van de voorstelling, naar een afdruk van de tekst te vragen.
Ik zal proberen om hun lied opnieuw samen te stellen. Vanzelfsprekend zal deze samenstelling mislukken -het wordt een samenraapsel- maar vermoedelijk is dat voldoende om over het voetlicht te brengen waarom het lied mij sterk aansprak.
Een (hele) dikke vrouw komt het toneel op: ze heeft haar gezicht groen, geel en rood geschilderd. Dan klinkt een zangstem van achter het gordijn (de vrouw op het podium zingt niet!).
"Het is nu wel gebleken, een leven van gebreken- en alles, dat staat vast, is een vergeefse last"
Het gordijn gaat open en dan verschijnt er een tweede (hele) dikke dame. Samen zingen de dames nu hun lied:
"Geef mij een zoen, wat kun je anders doen? Ik ben bang voor het leven, maar wil niet opgeven. Hoe moet ik verder, waar is Scherder: zeg me hoe ik leven moet!"
" Je kunt stoïcijn worden, of epicurist. Een hetboeitmeniet-mens, een plukdedag-mens, een krijgwatjepakkenkunt-mens, een genietzolanghetnogkan-mens, een hetzalmijntijdwelduren-mens..."
"...een 'alsjemaarblijftlachen-mens, een domwegblij-mens, een oogkleppen-mens, een ikstapuithetleven-mens, een ikziewel-mens, een ikhaalmijnschoudersop-mens, een komttijdkomtraad-mens..."
"...een ikveinsGod-mens, een mijngeloofstaatvast-mens, een bachiseenvasteburcht-mens, een 'vertrouwmaardathetgoedkomt-mens, een 'iksluitmijnogenwel-mens, een 'erisiets-mens of een 'eriszoveelmeerdanwaarjijenikvankunnendromen'-mens, een 'achwetenschapisooknietalles-mens'..."
"...een dekruikgaatzolangtewater-mens, een 'hetgaattochgoed-mens', een 'zezienmaar-mens, een 'ikmoetnaardevoetbal-mens, een 'jekuntjewelomallesdrukmaken-mens, een doenietzooverdrevenmens, een zolangjejemaarnietverveelt-mens..."
"...een luisternouikhebhetlichtgezien-mens, volgmijhetleveniszuurmaariseigenlijkvanhoning-mens, een... maakjenietdik-mens, maakjenietdikmens, een maakjenietdikmens... enz."
De damens stoppen hier met zingen. Ze kijken elkaar aan. Maar hebben we nu een antwoord op onze vraag? Weten we hoe we willen leven? De een kijkt naar links, de ander naar rechts, peinzend. Dan heffen ze zeer luid hun zingen weer aan: ...dus wees gewaarschuwd, het komt niet goed: maakjedusdikmens, maakjedusdik, maakjedusdikmens, maakjedusdik!"
---doek---
6 opmerkingen:
Jan-Auke,
Het verbaast me natuurlijk helemaal niet dat je van dat lied genoten hebt!
Ik genoot alleen al van jouw weergave ervan!
Fraai. :) Ook zulke beschouwingen maken uw blog lees- en leerzaam.
Jan-Auke,
Niets over een onsterfelijkemens? Ray Kurzweil beweert dat we in 2029 de ontsnappingssnelheid van een lang leven zullen bereiken - waarbij voor elk jaar dat verstrijkt, je levensduur met een jaar zal toenemen.
Als dat,waar zou worden wat moeten we dan met een hetzalnijntijdweldurenmens?
"Een (hele) dikke vrouw komt het toneel op: ze heeft haar gezicht groen, geel en rood geschilderd."
Dat zou dan rood, geel en groen moeten zijn
Rood geel en groen is de kleur van vastenavond, van carnaval.
Deze geluids-ellende maak ik hier in zuid Limburg elk jaar mee.
De ramen staan te trillen bij de carnavals optocht met hoofdzakelijk dit "liedje".
De val in het vlees gaat goed, maar het vasten is in de praktijk afgeschaft.
https://www.youtube.com/watch?v=oyoVxgHsE_s
Die lange tafels, daar worden vele liters bier over heen geschoven.
En: er zijn hier ook dikke dames.
prachtig verslag Jan Auke, ik heb genoten.
Jan-Auke,
De bioloog en primatoloog Frans de Waal is helaas overleden.
Wat hij vond is dat mensen niet heel anders zijn dan dieren.
Wat bij mensen opvalt is dat ze vaak beweren dat er een God is. Dieren lijken daar apatisch voor te zijn en naar zijn eigen zeggen was de Waal dat ook: hij noemde zichzelf een apathist en daar kon ik mij mee verenigen.
Ook hierin is niets dierlijks mij vreemd.
Het idee dat godsgeloof de menselijke soort vefheft is even wijd verspreid als belachelijk, gezien de rampzalige verdeeldheid die dit geloof heeft veroorzaakt en dat nog steeds doet.
Frans de Waal zou meer mensen tot nadenken moeten brengen.
Beste Bert
Ik lees momenteel "De waanzinnige veertiende eeuw" van de historica Barbara Tuchman. Inderdaad, een waanzinnige eeuw. Waanzinnige luxe van kardinalen en hertogen. Schrijnende armoe bij de boeren. Twee pausen die elkaar naar het leven staan. Engeland en Frankrijk azen op elkaars tronen. Voor het minste werd je opgehangen. De kerk verergerde eerder de ellende dan dat zij haar verminderde. Mede door corrupte handel in aflaten.
Maar ook ongelovigen kunnen elkaar naar het leven staan. Kijk naar het stalinisme. Of naar het huidig China waar geen vrijheid van ideeën is.
Mensen zijn net beesten en vaak erger dan beesten, of ze nu gelovig dan wel ongelovig zijn.
Natuurlijk zijn mensen dieren. We stammen tenslotte van ze af. En daarnaast, er is een strijd om het bestaan. Een oorlog van allen tegen allen. Om deze oorlog enigszins te temmen helpt alleen de liberale sociale democratie. Ook vele gelovigen zijn zich hiervan bewust. Terwijl nogal wat ongelovigen zich hiervan niet bewust zijn.
Sorry, ook ongelovigen zijn geen heiligen.
Maar Frans de Waal was zeker een goede wetenschapper. Hij begreep dat mensapen ook een soort bewustzijn hadden en dat aldus hun binnenwereldjes ook bestudeerd dienen te worden. Helaas viel dat niet van binnenuit te doen. De Waal moest zijn toevlucht nemen tot het waarneembare gedrag. Maar hij wist dat dit gedrag een uiting was van een dierlijk bewustzijn.
Een reactie posten