[Ik heb de tekst gisteren nog wat verbeterd (versie 1.5); vanmorgen heb ik er twee noten aan toegevoegd (versie 2.0)]
(1) Mensen die hun geloof verdedigen met de opmerking dat 'wetenschap ook maar een verhaal is' diskwalificeren zichzelf als serieuze gesprekspartner.
Ze verraden met hun opmerking dat ze niet grondig hebben overdacht hoe religie en wetenschap zich mogelijkerwijs tot elkaar kunnen verhouden, of, erger, ze hebben deze kwestie eigenlijk niet helder begrepen.
Waarom is het naturalisme de levensbeschouwing die voorrang heeft op elke andere levensbeschouwing?
Wel, omdat ze gegrondvest is op de beste wetenschappelijke inzichten, dat wil zeggen op theorieën die (door en door) betrouwbaar zijn. Wie zulke theorieën wil diskwalificeren moet bijvoorbeeld laten zien dat er in de oudste aardlagen al beenderen van zoogdieren te vinden zijn [evolutie] of dat je van een deeltje wel het momentum (=massa . snelheid) én de plaats kunt bepalen [kwantum] of dat een deeltje sneller kan reizen dan het licht [relativiteit].
Echter, dat het naturalisme zeer trouw is aan de wetenschappelijke praktijk bepaalt niet haar kracht. Wat haar werkelijk sterk maakt is dat 'het naturalisme' een gesloten wereldbeeld is.
Het is de combinatie van deze twee zaken, namelijk dat het de levensbeschouwing is die recht doet aan betrouwbaar onderzoek én dat ze een gesloten verhaal vertelt, die maakt dat het onmogelijk is om zomaar een willekeurige tweede (of derde) levensbeschouwing voor waar te houden.
(2) Wat wil het zeggen dat de werkelijkheid gesloten is? Wel, simpel, dat slechts één verhaal over de werkelijkheid wáár kan zijn.
Een verhaal over de werkelijkheid is een 'groot (overkoepelend) verhaal'. Vanzelfsprekend bestaat dit verhaal uit deel-verhalen en deel-deel-verhalen, enz. Als de werkelijkheid gesloten is, dan volgend alle deel-verhalen de grote lijn. Ze bevestigen het gesloten karakter van het wetenschappelijk verhaal.
Nooit kun je dus zeggen 'twee (drie, vier) verhalen' vertellen de geschiedenis van de werkelijkheid. Je mag -om maar wat te noemen- niet twee verschillende verhalen vertellen over de werkelijkheid, één verhaal waarin Caesar de Rubicon is overgestoken en Napoleon de slag bij Waterloo heeft verloren en een ander verhaal waarin Kuifje de Rubicon is overgestoken en heer Bommel de slag bij Waterloo heeft verloren.
De klinische mens, die redelijk is en de betekenis van de wetenschappelijke praktijk goed begrijpt, ziet goed in dat het gesloten karakter van de werkelijkheid lastig te ontkennen is. Immers, als je twee getuigenverslagen hebt, waarvan verslag alpha goed onderbouwd kan worden en verslag beta nauwelijks -of in ieder geval minder overtuigend-, dan is het dwaasheid om te zeggen dat beide verhalen juist zijn. Nee, de 'zaak' kan gesloten worden, want het meest waarschijnlijke verhaal is bekend.
Mocht een zaak open blijven staan, omdat er drie getuigenverslagen zijn, die elkaar tegenspreken en die elk schraal onderbouwd zijn, dan kun je de 'zaak' niet sluiten: want je veronderstelt dat de werkelijkheid zelf met één mond spreekt en niet met een gespleten tong op drie riemen.
(3) Het belang van formele logica is dat deze je in staat stelt om uit te rekenen of alle deel-verhalen en deel-deel verhalen enz, inderdaad één sluitend verhaal vertellen. Het is immers mogelijk dat de werkelijkheid, als we deze wetenschappelijk onderzoeken, uiteindelijk niet uit één gesloten verhaal blijkt te bestaan, maar dat ze uit een aantal theorieën bestaat die niet helemaal met elkaar rijmen. Als er zulke 'breuken' zijn, dan kan de logicus deze vinden.
Een 'gebroken' verhaal lijkt in grote lijnen lijkt te kloppen, maar de deelverhalen stemmen niet met elkaar overeen. Je spreekt dan van een anomalie.
Op dit ogenblik is de grote lijn van het natuurlijke verhaal wel bekend -van big bang tot big crunch-, maar onder de motorkap zijn nog de nodige anomaliën te vinden. Ook zijn er nog veel onopgeloste vragen. Omdat we echter (menen te) 'weten' dat de werkelijkheid zelf gesloten is, mogen we verwachten dat na (zeer) langdurig onderzoek alle plooien zullen zijn gladgestreken en alle deel-deel en deel-verhalen keurig bij elkaar passen en overeenstemmen met de 'grote lijnen'.
(4) Over de werkelijkheid kunnen we onmogelijk twee ware verhalen vertellen, dat is de portee van het inzicht dat de werkelijheid gesloten is. Soms echter heeft het er alle schijn van dat we wel twee ware verhalen over de werkelijkheid moeten vertellen! Als een dergelijke situatie zich voordoet, dan spreken we van een paradox.
In de kwantummechanica is het -in theorie- mogelijk om twee verschillende ware verhalen te vertellen. Verhaal alpha is waar maar verhaal beta ook, terwijl alpha en beta ongelijk zijn aan elkaar.
In dat geval gebruiken we het gesloten karakter van de werkelijkheid als een criterium om de verhalen toe te wijzen aan verschillende werelden. We zeggen dan dat verhaal alpha in wereld alpha thuishoort en verhaal beta in wereld beta.
We kunnen, met dit criterium, ook andere oplossingen zoeken voor paradoxen. Het oplossen van paradoxen is een liefhebberij van filosofen.
Overigens geloven we ook dat het gesloten verhaal over de werkelijkheid geen leemten of gaten bevat. In je geschiedenisboeken tref je nooit een periode aan -laten we zeggen tussen 1902 en 1960- waarin er helemaal niets gebeurde en niets was. Absolute leegte, absoluut niks. En dat de aarde in 1960 weer uit het niets opdoemde en de geschiedenis na het 'niets' weer gewoon een aanvang nam.
De lange, doorlopende lijn van de waarheid is continu. Als we op paradoxen en leemten stuiten, weten we dat de 'geslotenheid' van ons wereldbeeld in gevaar is (en als het wereldbeeld niet gesloten is, dan verliest het haar 'toverkracht': dan kan iedereen denken dat ook zijn verhaal over zwevende, bovennatuurlijke panda's juist is).
(5) Tenslotte, de kracht van logische godsbewijzen is dat je laat zien dat een bepaald verhaal over het bestaan van God 'gesloten' is. Wat je er niet mee kunt laten zien is dat je verhaal overeenstemt met het wetenschappelijke onderzoek van de werkelijkheid. (Dat kan misschien alleen als wetenschappers er in slagen om te laten zien dat godservaringen inderdaad 'bovennatuurlijk' van aard zijn.) [1]
(6) Vooralsnog is het naturalisme de beste levensbeschouwing die iemand kan 'geloven' (een beetje geloof is zelfs voor de naturalist onontkoombaar: een wereldbeeld is immers ruimer dan de som van alle goed onderbouwde wetenschappelijke theorieën): en eigenlijk is de hedendaagse, klinische -goed geschoolde- mens daarom wel verplicht om deze levensbeschouwing aan te hangen.[2]
-----------
[1] Als de premissen van een 'logisch godsbewijs' overeenstemmen met wetenschappelijk onderzoek, en dus 'in lijn zijn met het natuurlijke wereldbeeld', en als bovendien de conclusie 'God bestaat' volgens de logische rekening geen leemten (gaps) en verdubbelingen (gluts) bevat, dan moet dit bewijs worden gezien als een wáár (deel)-deel-verhaal van de werkelijkheid. Een dergelijk logisch bewijs bestaat echter niet: altijd valt er wel iets aan te merken op de premissen. (Zie bijvoorbeeld: Goldschmidt, Tyron, Ontological Arguments, Cambridge Elements)
[2] Een verhaal is dus geloofwaardig (geldig) als de lijn (a) niet onderbroken wordt (geen leemten of gaten heeft) en als de lijn (b) niet 'vorkt' (geen verdubbelingen heeft). Als je dit inziet, dan begrijp je misschien ook waarom de twee logische wetten onmisbaar zijn bij het vormen van onze gedachten en plannen. Want (p&niet-p) verbiedt leemten (tussen p en niet-p past niets) en niet(p&niet-p) verbiedt verdubbelingen (p is uitsluitend p en niet iets anders dan p)./Wel, kijk eens naar je eigen levensloop: is die logisch? Is er na je geboorte een periode in je leven geweest dat je helemaal afwezig was: dat je lichaam niet bestond en jij niet bestond? Vermoedelijk niet. Is er na je geboorte een periode geweest dat je letterlijk op twee plaatsen was en even als twee personen -beiden van vlees en bloed- door het leven ging? Vermoedelijk niet.
17 opmerkingen:
Beste Jan Auke Riemersma.
Met echt zeer veel genoegen heb ik jouw stukje gelezen. Het is goed en duidelijk geschreven.
Ik ben het ermee oneens.
Je weet dat ik vind dat 'wetenschap ook maar een verhaal is'.
Volgens jouw eerste alinea zou ik me daarmee zelf diskwalificeren als serieuze gesprekspartner.
Jammer, want jouw argumentatie voor die mening is aanwijsbaar onjuist. Jouw argumentatie is ongenuanceerd. Van de hak op de tak vanwege vooroordelen.
Het belangrijkste bezwaar is dat je stelt dat de werkelijkheid gesloten is, dus dat slechts één verhaal over de werkelijkheid wáár kan zijn.
Je stelt: "Waarom is het naturalisme de levensbeschouwing die voorrang heeft op elke andere levensbeschouwing? Wel, omdat ze gegrondvest is op de beste wetenschappelijke inzichten, dat wil zeggen op theorieën die (door en door) betrouwbaar zijn."
en dan komt je denkfout:
"Wie zulke theorieën wil diskwalificeren moet bijvoorbeeld laten zien enz enz"
Dat is helemaal niet nodig. Het naturalisme is een mooie theorie en hoeft echt niet gediskwalificeerd te worden joh! De vraag is alleen hoe dat mooie theorie/verhaal waar in de boekenkast thuis hoort. En wanneer je het zou kunnen gebruiken en wanneer niet. Het is de (absolute) werkelijkheid niet !!
De 'werkelijkheid' is een diep mysterie: de 'werkelijkheid' is dat, waar een waarnemend subject werkelijk aan toekent. Dat is veranderlijk, illusoir, niet absoluut. Of anders gezegd: de werkelijkheid bestaat niet (aanduiding sunyata). Of anders gezegd speciaal voor de logische denker: de werkelijkheid is logisch absurd. Zie mijn bijdrage vanuit het taoïsme vers twee tao, de monade, de duade en de triade en de 10.000 dingen.
Nog opnieuw over "dat wetenschap maar een verhaal is". Het is toch echt een theorie hoor! En al is die consistent en met veel experimenten en denkwerk tot stand gekomen, het blijft een (desnoods ook nog) een'groot (overkoepelend) verhaal' over de werkelijkheid. En een verhaal is niet de werkelijkheid zelf.
En dan heb ik het niet eens over de anomalieën in het naturalisme. Sorry JanR dat ik je heilige huisje heb omver getrokken, ik hoop dat je vannacht toch goed slaapt.
Met hartelijke groet van JanD
Jan Auke.
Arnold Ziegelaar schreef een boek: Oorspronkelijk bewustzijn. Hij presenteerde het boek in de universiteit van Leiden in de afdeling filosofie. Daar werd door de voorzitter Dr. Gerard Visser hoofddocent cultuurfilosofie aan het Instituut voor Wijsbegeerte van de Universiteit Leiden, gezegd dat dit wel eens 'het' standaardwerk over bewustzijn zou kunnen worden. Ik laat één pagina zien.
"
Hoofdstuk 12
De onvolledigheid van het fysicalisme
In dit hoofdstuk wordt een aantal argumenten besproken die tegen het fysicalisme ingaan. De argumenten bestrijden de gedachte dat alleen fysische eigenschappen basaal zijn en dat bewustzijn en het psychische uit het fysische verklaard kunnen worden. In §12.1 introduceren we het moeilijke probleem voor het fysicalisme. In §§12.2-12.4 bespreken we argumenten tegen het fysicalisme vanuit het bestaan van qualia. In §12.5 bespreken we argumenten vanuit het bestaan van het ik of het persoon-zijn, in §12.6 vanuit het verschil tussen de tijd van het bewustzijn en de tijd van fysica en in §12.7 vanuit het probleem van de waarneming. We sluiten af met een conclusie.
1. De moeilijke vraag
Dat het natuurwetenschappelijk denken veel verklaart, is een goede reden te besluiten tot fysicalisme, ware het niet dat het wellicht niet alles verklaart. We hebben in het vorige hoofdstuk een aantal argumenten gezien die voor het fysicalisme pleiten. Toch blijkt uit deze argumenten nog geen verklaring voor bewustzijn, alleen dat er een samenhang is tussen het fysische en het psychische. Dat er problemen zijn om uit het fysische het bewustzijn te verklaren moet in dit hoofdstuk duidelijk worden. Bewustzijn lijkt immuun voor een dergelijke verklaring, en er is geen enkel idee hoe
373
"
Voor een recensie van dit boek:
https://tasmedes.nl/arnold-ziegelaar-oorspronkelijk-bewustzijn-boekbespreking/
lezen hoor!
Met vriendelijke groet van JanD
Beste JanD, inderdaad: als het naturalisme ons niet bevalt, moeten we haar autoriteit -met goede redenen- in twijfel zien te trekken. Het is echter de vraag of de filosofie daar krachtig genoeg voor is (ik denk het wel). We hebben de keus uit de volgende methoden:
(A) laten zien dat het naturalisme (principieel) onvolledig is (de werkelijkheid bestaat uit méér lijnen dan die ene natuurlijke lijn)
(B) laten zien dat het naturalisme zelfweerleggend is (de lijn van het naturalisme is onderbroken of deze 'vorkt')
De pogingen van filosofen (Chalmers, Goff, Ziegler, enz.) om het bewustzijn aan te voeren als een 'niet natuurlijke lijn' leggen het vooralsnog af tegen de modellen van de naturalist (zie bijvoorbeeld het model van neurowetenschapper 'Baars'; of raadpleeg het werk van 'eliminativisten' als de Churchlands).
Vanzelfsprekend is de kracht van het naturalisme 'geen goed nieuws' -zoals wijlen John Hick placht te zeggen- voor mensen als jij en ik, die graag wat meer ruimte hebben dan het naturalisme ons gunt voor levensbeschouwelijke waarden of bovennatuurlijke krachten/personen/bronnen.
(En, zoals je inmiddels wel begrepen hebt, heb ik dat destijds ook betoogd: en ik denk dat mijn betoog klopt: de naturalist dient ook zijn logische vooronderstellingen te naturaliseren, dat wil zeggen: hij moet ze 'subjectiveren', het zijn functies van zijn natuurlijke brein: en dus gelden ze niet universeel. -Er is geen enkel empirisch bewijs voor externe logische 'kraachten'. Zoals christenen zeggen 'God werkt door de mens', zo zouden naturalisten moeten zeggen 'De Orde werkt door de mens'. En als deze niet universeel gelden, dan geldt het naturalisme ook niet universeel. Ik denk dat dit betoog nog steeds staat als een huis.- Anderzijds word ik ronduit flauw van alle mensen die het naturalisme maar zonder reden afdoen als 'slechts een verhaal': dat vind ik dwaas, oppervlakkig en -langzamerhand- zeer vermoeiend. Als je geen (grote) bewondering kunt hebben voor wetenschap en als je hun inzichten vervuilt met allerlei uit de lucht gegrepen concepten en dergelijke, dan ben je mij inderdaad -helemaal- kwijt. Ik lees eigenlijk liever populair wetenschappelijke boeken en laat het werk van -heel veel- filosofen graag links liggen. Wie de schepping niet mooi vindt, en er geen genoegen mee neemt dat hij een kop vol bloed en vlees heeft (harses) in plaats van een 'geest', is maar een vreemde snoeshaan :) ).
Overigens JanD, vat dit alsjeblieft niet persoonlijk op: ik schreef dit stuk als reactie op mensen in mijn omgeving. Wie wel eens in een kerk komt merkt dat mensen terwille van het geloof het echte, scherpe kritische onderzoek maar hebben laten varen; en wie wel eens mensen van onder de 20 spreekt -beroepshalve is dat bij mij het geval: en ze zijn geweldig, het lachen is hen teminste nog niet vergaan- merkt dat ook zij er een handje van hebben om wetenschappelijke bevindingen, als deze hen niet van pas komen, af te doen met 'dat is hun mening, meneer'. (Meneer, de telefoon leidt mij niet af! Ik kan studeren met de telefoon, ik kan twee dingen tegelijk. Wetenschappers mogen daarover hun mening hebben, hoor, en ik doe het zo!').
Je werpt je nu zelf op als iemand die vindt dat 'wetenschap ook maar een verhaal' is. Ik vind dat uitstekend en gun je deze opvatting uiteraard van harte. Zolang je althans -zoals gezegd- mijn opmerkingen (a) maar niet persoonlijk opvat en (b) verwacht dat ik je serieus van repliek dien (oftewel: we gaan over deze zaken niet in debat, dat is zinloos).
Leve het naturalisme
Mijns inziens zijn er twee soorten supranaturalisme:
- het transcendente supranaturalisme
- het immanente supranaturalisme.
Het immanente supranaturalisme, bijvoorbeeld new age en esoteriek, kan direct zonder omwegen afgeserveerd worden. Er zijn geen elfjes, onstoffelijke psychoontjes en meer van glibberspul in ons universum.
Het transcendente supranaturalisme ligt iets moeilijker om direct af te serveren. Ik denk dat het wel kan maar dat vereist nogal wat filosofische hoogstandjes. En elders heb ik enkele glimpen hiervan laten zien.
Het vermaledijde papisme is een soort mengseltje van immanent en transcendent supranaturalisme. Het protestantisme gaat voor het transcendent supranaturalisme, al zijn sommige protestanten met hun biblicisme en gebedsgenezingen roomser dan tien pausen bij elkaar.
Natuurlijk is altijd slechts één verhaal het beste. Of dat nou de fysica geldt dan wel poëzieanalyse. A dieu, deconstructivisme.
preambule.
Het kader van onze dialoog is uiteraard niet persoonlijk en geen debat. Vaak bedoel ik iets letterlijk en ontgaat me de eventuele pejoratieve betekenis, dat is een tekortkoming van mij. Bijvoorbeeld de zin: 'wetenschap is ook maar een verhaal'. Ik bedoel hiermee dat het een theorie/verhaal is en niet de werkelijkheid. Daarbij wil ik wijzen op een extra probleem: de meerduidigheid van het woord "wetenschap".
Twijfel en hobbyisme is de basis van echte wetenschap, zei mijn gezaghebbende directeur van de TPD-TNO-TH afdeling (toen in 1970, 300 man) in het natuurkundig lab in Delft. Hij laveerde tussen de raad van bestuur van TNO en de wetenschappelijke raad van de TU. Het instituut was het meest gezaghebbend binnen TNO vanwege het ontbreken van subsidie door te bestaan met externe betaalde contract research. De wetenschappelijke onafhankelijkheid werd gewaarborgd, doordat deze TU afdeling werd onder gebracht binnen het kader van de TNO wet. Die daar juist voor was opgericht. TNO is bij wet opgericht: geen overheid en geen onderneming/bedrijf.
Dat zegt wel wat: geen wetenschappelijk geneuzel zei mijn collega spottend. Die wetenschappers schrijven een proefschrift dat na de promotie in de kast wordt gezet. Niemand kijkt er naar om, alleen zijn moeder leest het voor bij verjaardagen. Maar wij moeten binnen ons budget op tijd een werkend proefmodel afleveren. Dat is andere koek. Laten ze ons niet vertellen wat wetenschap is.
Wetenschap in de academische wereld met autoriteiten, aanzien en helaas ook fraude, persoonlijke en bepaalde financiële belangen. Het noteren van hoeveel je door je wetenschappelijke vrienden bent genoemd op de ladder van aanzien.
Wetenschap als een absoluut zeker geloof in een wetenschappelijke theorie.
Ik ken het van binnen uit: toen ik 22 jaar oud van de HTS kwam en een complex mechatronisch systeem moest ontwerpen voor de promotie van een elektro-opticus voor een Italiaanse opdrachtgever voor vier kleuren diepdruk systemen. In samenwerking met diverse afdelingen, mechanica, elektronica, instrumentatie, geometrische optiek en elektronen optiek en met adviezen van het (oude) instituut voor grafische technieken IGT-TNO (zie https://www.igt.nl/working-at-igt/ :-) hihi wereldberoemd).
Ik hoop dat je begrijpt dat ik het naturalisme hoog acht in zijn "wetenschappelijkheid". Echter neem de harde fysica: het is een theorie en het gaat in de eerste plaats om de modelvorming van de 'werkelijkheid'. Ik had er als pure hobbyist (de reden dat ik werd aangenomen) altijd plezier om de grenzen op te zoeken van de theorie. Gebruik maken van de zogenaamde "parasitaire" effecten die meestal genegeerd werden door de theoretisch wetenschappers die met lange differentiaalvergelijkingen niet begrepen waarom hun proefmodel in de praktijk niet werkte. Deze ervaring tekent mijn relativerende opmerkingen over wetenschap terwijl ik de wetenschap hoog acht.
Jan Auke.
Bedankt voor je reactie.
Ik stel vast dat jij gelooft in het naturalisme en dat dus als waarheid erkent. Ik ben het daarmee tot zekere hoogte eens: het zogenaamd 4D-blokuniversum van Einstein is daarvan de fysische basis. Dat is werkelijk 'waar en volkomen gedetermineerd' vanwege de vier dimensies de 3Druimte en de 1D chronologische tijd. Je kan het experimenteel toetsen en voorspellingen doen: dus "waar". In die theorie bestaat dus de vrije wil niet en is alles, ook ons verleden en onze toekomst al reeds aanwezig als een "BLOK".
Ook de wetten van Newton zijn op die manier 'wetenschappelijk'.
Jammer is dat het niet overeenkomt met onze levenservaring. Het gaat me als menselijk creatuur om de ervaring van het eeuwige nu.
Ik ga uit van zowel holisme als ook het atomisme, van religie en wetenschap. (ook slechts een theorie).
Het zou leuk zijn als we als spelletje de paradoxen kunnen bespreken binnen de eenvoudige wetten van Newton. Paradoxen oplossen is een hobby van filosofen, schreef je. Al ben ik geen 'echte' filosoof.
Jan Auke.
Nog even iets wat me vandaag toe gevallen is, in de zin van de Jungeriaanse synchroniciteit. Jij zal het wel gewoon wetenschappelijke "toevallig" vinden binnen de statistische normaalverdeling. Ik meen te weten dat Aafje daar blij van wordt. De wetenschappelijke bestudering daarvan (parapsychologie) past niet in de "ware" wetenschap en wordt verworpen. Helaas zo ontstaan gesloten denksystemen.
Ik bedoel dat net precies toevallig vandaag 24 maart op godenenmensen.com bij Paul Delfgauw een verhaal is verschenen citaat:
HET ABSURDE UNIVERSUM, van Patrick Chatelion Counet, zullen veel lezers als overrompelend en absurd ervaren. Consequent ironisch schrijft de wetenschapsfilosoof en theoloog over ‘wetenschap’ en mystiek. ‘Wetenschap’ tussen aanhalingstekens want voor hem is wetenschap veelal fictie en fantasie Toch is het een in alle opzichten uiterst boeiend essay, waarin de auteur bij wijze van samenvatting ‘in het besef dat ik daarmee het geloof in de wetenschap van velen ondermijn’, 95 absurdistische stellingen aan ‘de poort van het huidige wetenschapsgebouw’ spijkert. ‘God is een absurdum in het kwadraat’.
Vriendelijke groet van JanD
JanD, maar waarom is het toevallig dat Paul aandacht besteedt aan dat boek? Dat ligt toch gewoon in de lijn der verwachting? Hij onderhoudt een blog waarop hij noteert wat er zoal op dat vlak gebeurt (en verschijnt). Ik volg je niet helemaal, naar ik vrees...
JanR
Ik schreef: "Jij zal het wel gewoon wetenschappelijke "toevallig" vinden binnen de statistische normaalverdeling." Dat is dus nu 18:19 uur overduidelijk gebleken.
Voor mij (zie 13:44 uur) is het "in de zin van de Jungeriaanse synchroniciteit" dat betekent "een zinvolle coïncidentie van uiterlijke en innerlijke (=psychische) gebeurtenissen die zelf niet causaal verbonden zijn".
Het gaat dus over de toevalligheid: Ik schrijf over het absurde in de "werkelijkheid" en de relativiteit van de "wetenschap". En tegelijk bij Paul lees ik over het boek "Het absurde universum: "want voor hem (Patrick Chatelion Counet) is "wetenschap" veelal fictie en fantasie.
Je volgt mij niet... jammer
Delfgaauw
De heer Delfgaauw heeft van mij een verhaal over het jongste werk van Rutten verwijderd. Zijn goed recht. Dus prima. Maar laat hij dan niet zeggen en schrijven dat hij van debat houdt. Daar houdt hij dus niet van. En van mij hoeft hij daar niet van te houden. Maar zeg dan niet dat je er wel van houdt. Ik gun een ieder zijn oogkleppen. Ook de heer Delfgaauw. Maar zeg niet dat je niet van oogkleppen houdt. En nee, het is dus geen toeval dat Delfgaauw, de zinzoeker, stukjes verwijdert die hem niet niet zinnen. :) Nou ja, dit slechts ter informatie aan hen die informatie willen. :) Verder met jullie betoogjes.
JanD,
[Gebruik maken van de zogenaamde "parasitaire" effecten die meestal genegeerd werden door de theoretisch wetenschappers die met lange differentiaalvergelijkingen niet begrepen waarom hun proefmodel in de praktijk niet werkte.]
Dit is onzin en dat weet je. Theoretische wetenschappers zijn er juist op uit toetsbare verklaringen te vinden voor onbegrepen fenomenen. Onbegrepen, juist omdat er discrepanties zijn vastgesteld tussen theorie en praktijk. Dat onbegrip is juist wat hen motiveert en dus geenszins iets waar zij zich bij neerleggen.
Dat je graag aanneemt dat er meer is dan wat wetenschappelijk verklaard kan worden is je goed recht. Wat je daar wijzer van wordt als je daar verder niets mee doet of kan doen mag Joost weten. Wetenschappers proberen daar juist wel wat mee te doen, ondanks dat ze niet zeker kunnen zijn dat hun inspanningen nieuwe kennis oplevert.
Jij lijkt niet in nieuwe kennis geïnteresseerd, blijkbaar vind je het zo al goed.
Jan-Auke,
Nog een Godsbewijs?
Hier een vertaling van de samenvatting van "Quantum Physics and the Existence of God" door
Stephen Priest.
Er wordt aangetoond dat interpretaties van de kwantumfysica de realiteit van bewustzijn veronderstellen. Maar als een minimaal realisme over de buitenwereld waar is, dan kan het bewustzijn dat wordt voorondersteld door de kwantumrealiteit niet alleen dat van de wetenschappelijke waarnemer zijn, het kan niet alleen ‘lokaal’ zijn, maar moet ook ‘globaal’ zijn. Er wordt beweerd dat mondiaal bewustzijn alle en alleen de essentiële eigenschappen van God heeft. De kwantumrealiteit hangt af van Gods bewustzijn en de fysieke wereld is afhankelijk van de kwantumrealiteit. Daarom is de fysieke wereld afhankelijk van Gods bewustzijn.
Bert, dank je wel (de vertaling is een beetje verwarrend,, de originele engelse tekst is beter te begrijpen). Tja, weer een godsbewijs. Zou God zich dan toch door de mens op zijn staart hebben laten trappen? Domme God toch... (We wachten de receptie van dit bewijs in gemoede af...)
RV, ben benieuwd wat je geschreven had. Paul lijkt mij niet zo gediend van al te kritische opmerkingen, hij is ook niet zo van de 'strenge' school. Wellicht maakte je het echter bont?
JanD, dit is geen kwestie van toeval of synchroniteit: het ligt gewoon in de lijn der verwachting dat Paul dat boek bespreekt. Ik vind het dus zelfs geen 'toeval'.
Maar inderdaad, ik geloof pas in synchroniciteit en in andere buitengewone geestelijke krachten als mensen in staat zijn om te slagen voor testen. Ik vond de test die Randi -en zijn genootschap- had opgesteld wel overtuigend (Randi is overigens inmiddels dood): 10 speelgoedjes koppelen aan de fotoos van 10 kinderen. Je kon een miljoen dollar winnen als je voor de test slaagde. Nooit gelukt.)
Jacob Olij -dat boek heb ik aangeschaft en besproken: achteraf zonde van de tijd, de moeite en de kosten- doet wetenschappelijk onderzoek naar parapsychologische verschijnselen: heeft nooit een duidelijk resultaat geboekt. Hetzelfde geldt voor andere en soortgelijke projecten. Vooralsnog is het een dood spoor.
Maar genoeg hierover, discussie over deze zaken leidt slechts tot wederzijdse ergernis en levert niets op.
Beste Bert
Ik meen dat er een misverstand is. Jouw opmerking 24 maart 2024 om 22:43 eerste alinea tussen [ en ] dien je in relatie te zien met mijn eerdere zin: "Echter neem de harde fysica: het is een theorie en het gaat in de eerste plaats om de modelvorming van de 'werkelijkheid'."
Er is een verschil tussen een theoretisch geschoolde formele wetenschapper met een absoluut zeker geloof in een wetenschappelijke theorie en de werkelijkheid als je geen praktische ervaring hebt met parasitaire effecten die wel in het model dienen te worden opgenomen. (al zie je ze niet als fysieke aanwezig component) Het standaard voorbeeld is een geladen condensator die verbonden wordt met een ongeladen condensator: moet je de wet van behoud van energie of van behoud van lading gebruiken? Die geven n.l. een ander antwoord voor de eindspanning. In de modelvorming dien je dan toch een parasitaire weerstand en/of zelfinductie en/of dipool te introduceren.
Sorry als ik het niet goed heb beschreven dat dit misverstand is ontstaan.
groet van JanD
JanD,
Surely You're Joking, Mr. Feynman!
Zie de "Two capacitor paradox".
(Er ging iets mis bij het posten dus heb ik dit nogmaals gepost.)
Een reactie posten