Als je weet wat de grenzen van het denken zijn, dan kun je bepalen of de werkelijkheid zelf groter, complexer en zelfs radicaal 'anders' is dan jouw 'eigen' logische constructie van de wereld. Dát is een vraag waar filosofen van oudsher erg in geïnteresseerd zijn (en fysici trouwens ook: Einstein, Bohr, Gödel en Heisenberg, om maar een paar grote geesten uit de vorige eeuw te noemen, waren gretige lezers van het werk van o.a. Spinoza, Mach en Plato).
Als de twee logische hoofdwetten -het is schadelijk of niet schadelijk, het kan niet schadelijk en niet-schadelijk zijn- inderdaad te herleiden zijn tot de 'beweegbaarheid' van het lichaam en dus een gewone, natuurlijke genesis (oorsprong) hebben, dan is het onwaarschijnlijk dat de logische denkwijze universeel geldig is.
Als we dan redenen hebben om de universele geldigheid van de logische hoofdwetten in twijfel te trekken, dan moeten we -van het een komt het ander- onze 'modale doctrine' -die inhoudt dat de twee hoofdwetten van de logica bepalen wat 'mogelijk' en 'niet mogelijk' (=absurd) is- herzien.
Of eigenlijk: we moeten de modale doctrine verwerpen. De grens tussen het mogelijke en onmogelijke, die volgens ons van toepassing was op de toestanden in de wereld, vervalt (niet voor ons trouwens: wij kunnen ons 'het onmogelijke' niet goed voorstellen). We moeten er voortaan rekening mee houden dat zelfs 'onmogelijke toestanden' in werkelijkheid 'mogelijke toestanden' zijn.
De werkelijkheid bestaat, als je dit inzicht verder uitwerkt, uit een verzameling 'logische' en 'absurde' toestanden.
Nu lijkt deze verzameling nog goed te overzien. De werkelijkheid bestaat dan schijnbaar uit een gesloten verzameling, namelijk die van de 'mogelijke toestanden' en de logische ontkenning van een aantal van deze mogelijke toestanden. Het ontkennen van logische toestanden is zelf weer een logische operatie.
Wat ik bedoel is het volgende. Een mogelijke toestand is niet strijdig met de twee logische hoofdwetten. Door mogelijke toestanden te ontkennen -het is niet zo dat een bepaalde stof schadelijk of niet schadelijk is- produceer je 'onmogelijke toestanden'.
Hoeveel onmogelijke toestanden kun je op deze wijze produceren? Wel, precies evenveel als het aantal mogelijke toestanden. Alhoewel dit een grote verzameling is, is ze nog redelijk overzichtelijk.
Het lijkt dus alsof we de werkelijkheid uitbreiden met één nieuwe kamer, namelijk 'de absurde kamer', waarin dan alle ontkenningen van de hoofdwetten resideren.
En ik denk nu dat dit bezijdens de waarheid is. Immers, de logische denkwijze zou dan nog steeds universeel zijn. We hebben echter vastgesteld dat ze niet universeel geldig is.
Beter zie je het daarom zo: als de grens tussen het mogelijke en onmogelijke wegvalt, dan verliezen wij de greep op de werkelijkheid. We kunnen haar dan onmogelijk in kaart brengen met behulp van onze denkwijze. De werkelijkheid is -volgens deze lezing- een oneindig groot complex aan toestanden (waar wij ons vermoedelijk geen of hooguit zeer slecht een voorstelling van kunnen maken).
Het is een logische fout om te denken dat het absurde een gesloten domein is van wel-gevormde 'onmogelijke' uitdrukkingen, namelijk 'gluts' en 'gaps'. (Overigens, een glut is de logische ontkenning van de wet van non-contradictie en een gap is de logische ontkenning van de wet van het uitgesloten derde.)
Je kunt 'het absurde' misschien het best definieren als 'de oneindig grote verzameling van toestanden die voorbij de grenzen van het denken liggen'. De werkelijkheid, zoals Wozzeck zegt, is een 'afgrond', een 'eindeloos diepe afgrond'.
----
Coda: We moeten de werkelijkheid maar beschouwen als een domein waar geen 'maat' op staat, die aan geen 'voorstelling' beantwoordt, waar geen 'eenheid' in te ontdekken is en waar geen 'beginsel' aan ten grondslag ligt. Alles, van het absurde tot het ondenkbare, vinden we voorbij de grenzen van het mogelijke. Ook God.
1 opmerking:
Beste Jan Auke Riemersma.
"Absurd veel" Een heel mooi geschrift dat ik hoog waardeer, ik ben het er ook helemaal mee eens (op enkele nuances, de beperking van het uitgangspunt en wat andere details na)
Ik zou beginnen met de eerste alinea:
"Het onderzoek naar de twee logische hoofdwetten is zo belangrijk omdat het ons, westers logisch denkers, kan leren wat de grenzen van ons logisch denken zijn."
Voor Aafje (denk ik) en mij is dat logisch denken wel belangrijk, maar niet de hoofdzaak: eerder beperkend. Voor bijvoorbeeld de oosterse filosofen Nagarjuna, Dogen en Kitaro Nishida is (mijns inziens) de westerse logica niet dominant, ze gebruiken een andere logica en derhalve een ander uitgangspunt. Er zijn dus andere uitgangspunten om tot het inzicht te komen waar jij vanuit jouw uitgangspunt heel mooi en zuiver toe komt.
Je komt tot: "Je kunt 'het absurde' misschien het best definiëren als 'de oneindig grote verzameling van toestanden die voorbij de grenzen van het denken liggen'. De werkelijkheid, zoals Wozzeck zegt, is een 'afgrond', een 'eindeloos diepe afgrond'.
Ik begrijp dit wel vanuit jouw uitgangspunt. Voor mij hoort 'het absurde' net als de logica van Aristoteles gewoon tot de (meta)werkelijkheid van het sunyata.
Sorry ik stopte nu net even met schrijven en denken, tranen, met een muziekstuk dat van de achtergrond naar de voorgrond kwam, ik kreeg tranen in mijn ogen en mijn denken stopte. Het is "rayfer systers yiddish song frajtik ojf der nacht" Ik begrijp de tekst niet, maar voel een 'eindeloos diepe afgrond' van de schoonheid/tragiek van het leven."
Weer terug gekomen op aarde: het sunyata is ook een eindeloos diepe psychologische afgrond die je kan dragen of krankzinnig maken of beiden (het numineuze) of geen van beiden.
citaat; "Coda: We moeten de werkelijkheid maar beschouwen als een domein ...enz"
Ik zeg maar zo: DE (absolute)(meta) werkelijkheid bestaat niet: er zijn vele werkelijkheden.
Het "werkelijke" in het domein van extase, gevoel, emoties, qualia, denken, leven en dood, tijdruimtelijkheid, stilte...
Het is zowel "Absurd veel" en tevens is het één en alles en niets. Het woord god zou ik maar weglaten. :-)
Met dank van JanD
p.s. dat muziekstuk gaat over het gevoel op de vrijdagavond bij de Joden: de voorbereiding voor Sabbat. De Sabbat is heb ik begrepen een voorproefje nemen van het transcendente beloofde land buiten dit aards bestaan van "denken denken" in de rest van de week.
http://www.yiddishpennysongs.com/2015/10/fraytik-af-der-nakht-one-of-american.html
zie de tekst bij de rest van de week... denken denken. Hoe is het toch mogelijk dat dit nu net optreedt, toevallig hè?
Een reactie posten