Je kunt al onze ideeën over betekenis en zin van het leven als volgt indelen (classificeren):
1. Missie (pelgrimstocht). Het leven is zinvol omdat de mens een missie heeft (het leven is als een pelgrimstocht). Volgens dit model is het bestaan zinvol omdat er 'echt' een transcendente dimensie is. De dood wordt niet gezien als het definitieve einde van de persoon; je hecht geloof aan het bestaan van goden of krachten die boven de natuur staan. Het handelen op aarde heeft zin omdat het in overeenstemming is met de wil van een god of met de werking van bovennatuurlijke religieuze wetten. Je 'verdient' de gelukzaligheid (abraham-religies) of de staat van verlichting (a-theïstische religies) door tijdens dit leven (of tijdens een reeks volgende levens) in overeenstemming te leven met de zienswijze van je religie. Het leven op aarde is ondergeschikt aan het leven na de dood. De transcendente waarden maken het bestaan zinvol.
Alle mensen die geloven dat het leven zinvol is omdat men na de dood aanspraak kan maken op een 'groter goed' -het handelen op aarde levert 'winst' op- behoren tot deze categorie. Het gaat hier om de grote (en kleine) wereldreligies -denk aan Ba'hai- maar ook om alle spirituele overtuigingen. Je kunt 'de missie' dan ook nog onderverdelen in:
1a. Missie, bestemd: zowel de beloning als de aardse missie zijn bestemd: zo gelooft de klassieke christen dat hij de gelukzaligheid verdient als hij op aarde zijn ethische plichten vervult; hij weet wat hem te doen staat. Of neem het klassieke boeddhisme: je kunt (uiteindelijk) de staat van verlichting bereiken als je 'het achtvoudige pad' volgt. De 'martelaar' is de schutspatroon van deze categorie.
1b. Missie, onbestemd: de aardse missie is onbestemd; de liberale, spirituele mens gelooft dat er een transcendente dimensie is en dat je leefwijze op een of andere manier zal worden 'beloond'. Maar de moeilijkheid is dat je zelf moet zoeken naar de juiste regels of levenswijze. De regels van de verschillende religies worden soms met elkaar gecombineerd tot een orde die iemand bevalt (deze leefwijze past bij wie ik ben: de persoon die men is wordt dan gekozen als maatstaf of meetinstrument voor het beoordelen van de transcendente religie; het geloof moet uitdrukken wie je bent). Dit is een opvatting die wordt aangeduid met 'new age' denken. De mysticus is wel het prototype van deze categorie: over het geloof kan men weinig precies spreken: het is deels een manier van leven en ervaren die zichzelf aandient en bevestigt; men weet of gelooft sterk dat er 'iets' is en dat het bestaan een 'hoger doel' dient. Ook de 'ietsist' behoort tot deze categorie. En, tenslotte, ook de liberale christen behoort hier toe: hij zoekt naar nieuwe manieren om het klassieke christendom vorm te geven.
2. Queeste. Het leven is zinvol omdat de mens een levenstaak heeft. De beloning voor deze taak moet ook op aarde worden genoten. Het bestaan van een transcendente dimensie wordt meestal niet geloofd en daarom afgewezen; het bestaan van god of goden laat mensen onverschillig. De levenstaak kan bescheiden zijn of megalomaan. Hij die leeft voor de honden-vereniging en zich erkend voelt door de leden van de vereniging heeft een duidelijk levensdoel; je kunt ook denken aan de zakenman, die hartstochtelijk rijkdom najaagt; of aan de wetenschapper, die zo graag antwoord wil op zijn vragen; denk aan de schaker, die de beste van de wereld wil worden; denk aan de voetballer die traint om uit te blinken. De beloning van de queeste is een gevoel van tevredenheid of zelfs geluk. Met het leven na de dood houdt men bij het opstellen en naleven van de queeste geen rekening. Wel kan er een hoger doel in het spel zijn: het belang van de vereniging, eeuwige roem, een bijdrage aan het welzijn van de mensheid, de uitvoering van een politiek ideaal, het voortbestaan van een land, enz. Wie in de Volkskrant de verhalen van Obbema leest over hoe mensen hun leven 'zin' geven, ziet dat vrijwel alle mensen het leven zinvol vinden omdat ze een seculiere levenstaak hebben. Kapitein A'hab is de schutpatroon van deze categorie. De doelen zijn de waarden die het bestaan zinvol maken.
3. Programma. Veel mensen zijn praktischer: voor hen heeft het bestaan geen diepere betekenis dan het uitvoeren van een programma. Hogere doelen -het belang van een club, gemeenschap of het uitvoeren van een ideaal- spelen geen rol van betekenis. Hun leven is geen missie en geen queeste. Ze zijn tevreden als ze er in slagen om te functioneren volgens de natuurlijke stadia: kinderen moeten kunnen functioneren als kind, volwassenen als volwassenen en ouderen als ouderen. Het doel van het bestaan is het grootbrengen van kinderen en om in redelijke welstand te kunnen leven, zodat er tijd overblijf naast de vele plichten voor gezelligheid en geborgenheid. Het leven is 'vervuld' en stemt tot tevredenheid als de kinderen uiteindelijk gelukkige volwassenen zijn en als het lot de familie niet al te ongunstig is geweest. Wie te eten heeft en in gezondheid kan opgroeien heeft niets te wensen over. De hedendaagse 'gewone' mens is de schutspatroon van deze categorie. De kinderen en verwanten zijn de 'waarden' die het bestaan betekenis geven.
4. Tijdverdrijf. De mens is een reiziger die zijn tijd doorbrengt in een wachtlokaal (hij wacht op de dood). De pelgrimstocht en de queeste zijn al even zinloos als het uitvoeren van ons 'natuurlijke programma'. Het leven is niet 'zinvol'; wat we doen heeft geen betekenis. Wie verstandig is trapt in het wachtlokaal een beetje lol; genieten maakt het wachten op de dood wat dragelijker. Je bent jezelf tot last als je kinderen neemt of je verplicht aan een groter/hoger doel: het is allemaal tevergeefs, 'ijdelheid der ijdelheden'. Geef je liever over aan de wijn en aan de opium. De nihilist is de schutspatroon van deze categorie; of is het de Uitvreter? Wellicht zijn het Estragon en Vladimir? Van des Esseintes kun je leren hoe je van het wachten op de dood toch nog iets kan maken (voorwaarde is wel dat je geld hebt).
Commentaar: (1) Nietzsche was een nihilist, maar met zijn leer van de übermensch lijkt hij het leven toch de zin van een queeste te willen geven; (2) de belangrijkste modellen voor een zinvol leven, de queeste en de pelgrimstocht (missie), dragen sterk de sporen van 'nutsdenken': je spant je in voor een bepaald doel omdat het wat oplevert (aards geluk, tevredenheid, gelukzaligheid, verlichting); (3) de meeste traditionele religies combineren hun leefregels met het natuurlijke programma: er bestaat dan ook binnen religies een sterke afkeer van alles wat als 'onnatuurlijk' wordt beschouwd: het programma van de natuur wordt gezien als een gebod van God of van de bovennatuurlijke orde (katholieke gezinnen waren vroeger nogal groot); (4) de meeste mensen zijn verknocht aan de gedachte dat de missie alleen zinvol is als deze 'bestemd' is: tegen deze religieuze opvatting richtten de 'rabiate atheïsten' hun pijlen (als je één stel regels volgt, hoe weet je dan dat je missie de juiste is: er zijn immers duizenden goden, elk met hun eigen (tamelijk bizarre) wensen? Wie religieus is kan zich hier gemakkelijk tegen verdedigen: een missie kan ook onbestemd zijn. Voor veel gelovigen is het leven immers een religieus 'zoek-ontwerp'? (5) de vraag of er een transcendente dimensie bestaat moet door mensen die het bestaan als een missie zien wel met 'ja' worden beantwoordt; voor de mensen die het bestaan zien als een queeste zien of een programma doet het antwoord op deze vraag niet ter zake (je krijgt dan een soort 'Epicurus-achtig' oordeel: de goden storen ons niet en wij storen de goden niet); voor nihilisten is het antwoord persé 'nee'; (6) alleen de missie is 'sacraal'; queeste, programma en wachtlokaal zijn 'seculier': deze 'levensreizen' worden beloond binnen de tijd die ons op aarde gegeven is; (7) als het leven niet langer kan worden genoten, dan kun je het verblijf in het wachtlokaal verkorten: zelfmoord is voor de persoon die het bestaan ziet als tijdverdrijf een 'gewone' optie.
5 opmerkingen:
Commentaar
Een belangrijke thematiek. Hoe om te gaan met je eigen leven?
Ik vraag me af of er meer categorieën zijn dan de vier genoemde. Uiteraard vraag ik me dat af. Want zo ben ik. Maar de gepresenteerde vierdeling heeft wel een strakke interne logica. Zodoende kan ik me er bij neerleggen. En natuurlijk zijn er tussencategorieën.
Waarschijnlijk behoor ik bij de vierde categorie. Het leven is een kwestie van uitzingen zonder wachten op Godot want die komt toch nooit. Maar je kunt het leven ook uitzingen zoals Montaigne in je toren met boeken en zelfverwondering. Leven met enige verwondering en met enig overzicht en inzicht maar zonder uitzicht, zonder groots uitzicht. En met het koesteren van kleine, aardige dingen zoals een merel die drinkt uit je vijvertje.
"Betekenis" en "zin". Wat is hun betekenis en ook, wat is hun zin? Is zin zoiets als doel?
En heeft zin ook te maken met zin in iets? Moeilijke begrippen die mijns inziens toch nadere analytische reflectie verdienen. Maar dat is weer een ander hoofdstuk, een ander hoofdbreker.
Bedankt, heer Riemersma, voor uw artikel.
Jan Auke
Je schrijft: "Of neem het klassieke boeddhisme: je kunt (uiteindelijk) de staat van verlichting bereiken als je 'het achtvoudige pad' volgt. De 'martelaar' is de schutspatroon van deze categorie."
Nu is de vraag welk van de vele stromingen van het boeddhisme "klassiek" is. Ik baseer me op het volgende twee ervaringen.
In een college van Paul v.d. Velde
https://www.dutchstudies-satsea.nl/deelnemers/velde-paulus-j-c-l-paul/
heb ik vernomen dat in het westen misverstanden zijn over het oorspronkelijke boeddhisme. Een der oorzaken is de vermenging door de theosofen van verschillende begrippen. Bijvoorbeeld hemel en nirwana, het nirwana is geen gelukzalige toestand zoals in de hemel. Nirwana is uitblussing: het niet meer bestaan. Ook reïncarnatie is niet hetzelfde als zielverhuizing: in het boeddhisme bestaat er geen ziel. De Gautema de boeddha gaf nooit antwoord op vragen over wat reïncarnatie nu precies is om geen misverstanden te krijgen. Dat heeft te maken met de khandhas en anatta zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Vijf_khandhas#De_khandhas_en_niet-zelf
In het westen is dat moeilijk te begrijpen vanwege het geloof in het onafhankelijke bestaande zelf en het daaruit voortvloeiende individualisme.
Het boeddhisme is gericht op het ontsnappen aan het leven omdat het leven lijden is. Dat is ook de reden dat ik geen boeddhist ben.
Een andere ervaring ondersteunt deze visie van Paul v.d. Velde. Ik heb o.a. eens een intensieve meditatie gedaan van het Theravada boeddhisme.
(uit de wikipedia: Het theravada (Pali, letterlijk 'traditie van de Ouderen') is de traditie die de oorspronkelijke boeddhistische leer en conventies navolgt.) Nu is dat maar de vraag als je niet zwart-wit denkt: al die stromingen claimen de echte en oorspronkelijk te zijn. Maar goed..
Tijdens die meditatie krijg je dagelijks een tijdlang indoctrinatie. Daar hoorde ik het volgende (echt waar): Het leven is lijden. Aan het lijden wil je ontsnappen. Je zou dan zeggen, o.k. zelfmoord. Maar in het boeddhisme kan men daaraan niet ontsnappen zonder dat je eerst de oorzaken van het leven hebt weggenomen. Die oorzaken zijn de gehechtheid aan het leven. Dus je dient te onthechten. Dat kan met deze meditatie, daarmee kan je inzicht krijgen in tanha (begeerte). Met dat inzicht en oefening kan je tanha overwinnen.
https://www.sleuteltotinzicht.nl/boeddhisme-de-drie-vormen-van-begeerte.htm
Daarin staat iets interessants:
"'Begeerte'; 'dorst'; 'hunkering', is de hoofdoorzaak van lijden en van de alsmaar continuerende cyclus van ontelbare wedergeboorten. Synoniem: lobha; abhijjha; kama; raga. In ethische zin betekent het begeerte, hebzucht, hartstocht, maar psychologisch — en vanuit boeddhistisch perspectief gezien — betekent het 'het kleven van de geest aan mentale objecten'."
Duidelijk voor mij is dat rationele filosofen die kleven aan mentale objecten nooit verlichting kunnen bereiken. (oei)
met vriendelijke grijze groet van Jan
Beste Jan Auke.
"Een indeling van betekenis en zin (1.5)" begint met:
"Je kunt al onze ideeën over betekenis en zin van het leven als volgt indelen (classificeren)"
Je hebt het dus over "ideeën" ofwel met een ander woord "mentale objecten". Dat is lastig omdat het beperkt is tot "datgene wat genoemd wordt" dus letterlijk "het noumenon". Daarvan schijnt Kant te zeggen dat we dat niet kunnen kennen. Maar het bizarre is dat we dat onbekende wel benoemen. Nog moeilijker wordt het, als we abstracte begrippen gaan benoemen zoals "de betekenis en de zin". Je hebt al verschil tussen dat wordt aangeduid met "verwijzing, signalen, tekens, symbolen, betekenis". Het zijn enerzijds synoniemen maar vraag eens aan Jung wat een symbool is en aan een wiskundige. Ze zullen eerst hetzelfde zeggen maar bedoelen totaal iets anders. De wiskundige zegt daarna: het is een aanduiding waarvan de waarde door substitutie later kan vastgelegd worden, maar Jung zegt daarna: symbolen hebben een innerlijke kracht die rechtstreeks tot de ziel spreekt. Los van wie er gelijk of ongelijk heeft, dit geeft aan hoe moeilijk het onderwerp van deze draad is.
Je deelt netjes de zin van het leven in in punten: 1a. 1b. 2. 3. 4. En dan komt een opmerking over Nietzsche: "Nietzsche was een nihilist, maar met zijn leer van de übermensch lijkt hij het leven toch de zin van een queeste te willen geven; " In de geest van jouw schrijven waar je impliciet aanneemt dat iedereen (dus nu zelfs de nihilist Nietzsche via een queeste übermench) zin aan het bestaat geeft, moet je wel gruwen van echte nihilisten.
Nu vraag ik me af: wat is nihilisme? Er kleeft een negatieve connotatie (pejoratief ) aan. Maar is dat zo? Is het misschien wel heel erg zuiver om geen "zin" te geven aan het levende leven. Dus nihilisme is mijns inziens positief omdat je het leven niet vervuilt met zinloze synthetische abstracties? Rationele praatjes voor de vaak, interessant en leuk: maar verder nihilistisch omdat de mentale objecten niet nodig zijn.
-----------
Ik wijs hier op een stuk uit de krant, Trouw, waarin staat: "We zijn allemaal nihilisten". Het gaat over gedachten van Paul van Tongeren, hoogleraar wijsgerige ethiek aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Daar staat o.a. over Nietzsche:
(over demonstranten) ".......Eigenlijk zeggen de demonstranten precies hetzelfde als vroeger de gevestigde orde tegen de nieuwlichters zei: 'Jullie geven nergens meer om en jullie maken daarmee alles kapot'."
Maar de demonstrant verdedigt toch juist de waarden die de nihilist verwerpt?
"De Duitse filosoof Friedrich Nietzsche zou zeggen dat die demonstrant zelf ook nihilistisch is. Om dat te begrijpen moet je weten wat Nietzsche precies onder nihilisme verstaat. Bij hem krijgt dat begrip een veel rijkere betekenis. Hij ontleent de term aan de beroemde roman van Toergenjev 'Vaders en zonen'. Daarin worden de vroege Russische revolutionairen geschetst. Die noemden voor het eerst niet de anderen maar zichzelf nihilist. Zij verwierpen alle traditionele waarden, op zoek naar echte bevrijding."
en een stukje verder:
"Nietzsche keert daarom de aanvankelijke these om: het nihilisme zit niet in het ontkennen van waarden, maar juist in het bevestigen ervan! Volgens Nietzsche onderwerpen nihilisten de werkelijkheid aan een norm of ideaal. Ze maken de waarde van het werkelijk bestaande afhankelijk van iets dat zelf niet werkelijk is. Van een objectiviteit die buiten de werkelijkheid zelf ligt, maar die maatgevend wordt voor de werkelijkheid."
Voor de duidelijkheid interpreteer ik dus "iets dat zelf niet werkelijk is" als een zinloze synthetische abstractie.
Ik heb ooit wel eens een lezing gehouden voor een vrijmetselaatsloge over "het gevaar van idealen".
Met vriendelijke zinloze groet van JanD
oh sorry ik ben de verwijzing vergeten.
https://www.trouw.nl/nieuws/we-zijn-allemaal-nihilisten~b90314c3/
Af en toe voel ik me echt nihilist. Dus hoor ik bij allemaal. :-)
Jan Auke
Dit onderwerp over een indeling van betekenis en zin (1.5) is erg leuk (interessant).
Het zou nog leuker zijn als er een preambule bij was met de bedoeling waarom die indeling gemaakt is en de afbakening. Bestaat er wel echt "betekenis en zin" behalve als denk abstracties?
Bij de vorige twee bijdragen hier, heb ik Paul v.d. Velde en Paul van Tongeren/ Nietzsche voor mijn karretje gespannen. Ik vond het een goed idee om dat te doen. Je had eerder opgemerkt dat ik Barendregt voor mijn karretje gespannen heb. Daar was ik me niet van bewust, ik ben het gewoon op enkele punten met hem eens.
Maar ik vind het een goed idee van je om mensen voor mijn karretje te spannen. Zo krijgt de mening van mij wat meer aanzien en een meer (objectiefachtige) neutrale kleur. Waarbij ik wel wil opmerken dat ik op sommige punten er anders over denk dan al die geleerde mensen. Ze zijn het meestal oneens met elkaar. Je hebt gelijk: iedereen heeft een eigen wereldbeeld, zelfs Jannen. :-)
Nu lijkt mijn wereldbeeld ook wel veel op het hindoeïsme of Valentinianisme. Met name de wereld zien als een narratief, een verhaal, in de zin van "niet echt" ofwel maya (Sanscriet: illusie). Het Evangelie der waarheid schildert ook een prachtig "gnostisch-katholiek" nep wereldbeeld gemaakt door de demiurg.
Het 'niet-doel' of 'betekenisloos of zin-loosheid" van het "rijke nihilisme" (Nietzsche zie hiervoor), dat ligt achter de zogenaamde "werkelijkheid". Dat nihilistisch "noch theïsme noch atheïsme" kan toch maar wel super religieus zijn.
Of met andere woorden, [deus sive natura] god/natuur is volmaakt en behoeft derhalve geen verbetering dus geen teleologie- of deontologie- of ethiek-gedoe, of missie en demonstraties of het zwaaiende veroordelende venijnige vingertje naar anderen.
Over activisme gesproken, ik lees in jouw verhaal: "De meeste mensen zijn verknocht aan de gedachte dat de missie alleen zinvol is als deze 'bestemd' is: tegen deze religieuze opvatting richtten de 'rabiate atheïsten' hun pijlen". Ik persoonlijk ken geen 'rabiate atheïsten' maar wel 'rabiate theïsten' die overtuigd van hun absolute gelijk hun ethisch verhaal vanuit goddelijke zekerheden afdraaien en erger anderen mores leren..
Vraag wat is ethiek? JanR, ik merk hier een fout van mij. Ik wist niet wat het was moraal en ethiek: ik kende alleen die rabiate gelovigen en hun absolutismen. Je schreef een tijd geleden: ethiek is het nadenken over wat goed en wat kwaad is. Ik schreef dat ik dat verwerp: ik vind niets hogers dan het eigen geweten, hoger dan dat wat het nadenken vermag.
Ik heb deze vraag aan de open AI, intelligente robotgesteld: "Wat is ethiek".
De robot antwoordde: "Ethiek is een filosofische discipline die zich bezighoudt met het onderzoeken en beoordelen van verschillende principes en normen voor moreel gedrag. Het onderzoekt wat goed en kwaad is, rechtvaardig en onrechtvaardig, en wat de verantwoordelijkheid is van mensen in relatie tot elkaar en tot de samenleving."
Dat is totaal iets anders dan het ethisch geleuter van rabiate theïsten die de wet van god komen verkondigen! Ethiek is nu in mijn interpretatie: "Ethiek staat ten dienste van de morele regels en maakt gebruik van het denken." Nu snap ik ook Spinoza wat meer. Die ontkent het absolute goed en het absolute kwaad, maar daarna gebruikt hij die termen in relativistische zin.
Daar ben ik het dan mee eens. In een gemeenschap dien je je aan de mores van de groep te onderwerpen. Echter wanneer dat tegen je geweten ingaat, dan lap je die regels aan je laars: MAAR je accepteert dan wel de gevolgen volgens die moraal.... of je verlaat de groep.
Op naar de indeling van betekenisloosheid en zinloosheid in de cyclus van het mooie bijbelboek: Prediker. Vanitas, ijdelheid, leegte of tegenwoordig "alles is gebakken lucht"
groet van JanD
Een reactie posten